Nieuwe rol voor de West-Vlaamse Intercommunale?

Lokale besturen werken al lang samen in intercommunales. De trend om steeds meer intergemeentelijk samen te werken is heel sterk in onze regio Midden-West-Vlaanderen, en Roeselare is daarbij een voortrekker. Ook de West-Vlaamse Intercommunale wil zich heroriënteren en wil bovendien anticiperen op de intergemeentelijke samenwerking in de verschillende regio’s. Deze samenwerkingen van onderuit zijn vanzelf streekgebonden en daar wil  de WVI nu op inspelen.

Waar vroeger hun taakstelling duidelijk omlijnd was , willen ze zich nu van onderuit richten op groepen van deelnemende gemeenten en die ondersteunen bij de ontwikkelingen van hun streek.

Een aantal nieuwe taken die de WVI wil opnemen hebben een maatschappelijk doel en op die manier wordt dan ook hun initieel takenpakket fors uitgebreid. Opvallend zijn de beleidsdomeinen i.v.m. cultuur, vrije tijd en welzijn , toevallig net die bevoegdheden waar de provincie zich vanaf 2017 niet meer zal mee bezighouden.

De Mid-west regio gaat nog een stap verder en wil er ook een rechtspersoonlijkheid aan koppelen. Dit biedt nog meer mogelijkheden waaronder het aantrekken van intergemeentelijk personeel maar ook de uitgesproken ambitie Vlaamse en Europese subsidies aan te trekken.

Een wijziging van de statuten van de WVI is hier logischerwijze het gevolg van en die werd  op de  gemeenteraad van april jl. voorgelegd ter goedkeuring. Alhoewel het hier maar om 3 wijzigingen gaat die uiteindelijk op de Algemene vergadering van 26 mei goedgekeurd moeten worden, is de impact hiervan natuurlijk veel groter.

Gemeenteraadslid Mieke Van Hootegem plaatste een aantal kanttekeningen:

Dreigt op deze manier de WVI niet de boot te missen ? Als overkoepelende organisatie is tot op vandaag hun werkveld heel groot en log. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat enkele aangesloten gemeenten ontevreden zijn over de werking van de WVI. Wanneer dit nu van onderuit zal benaderd worden om zo dichter bij de lokale besturen te staan zou het best kunnen dat ze misschien overbodig geworden zijn en komt alsnog de regio-indeling te laat.

Positief in het verhaal is dat door de statutenwijziging de zgn. in-house regeling wordt toegepast waardoor een grote administratieve rompslomp wordt vermeden bij het gunnen van overheidsopdrachten. Maar daartegenover dreigen wij hierdoor een stuk informatie te missen als alles volledig wordt overgedragen naar de WVI. Onze fractie wil dat er voldoende transparantie is.

Tot besluit is het meer dan duidelijk dat het streekbeleid een het hangijzer is geworden. Er zijn vele spelers in het landschap, niet alleen de WVI maar ook de streekintercommunales, de resocs en de gebiedsgerichte werking vanuit de provincie. Dit zijn veel structuren, te veel waarschijnlijk. Wie zal de grote happen uit dit beleid naar zich toe trekken  en zullen wij wederom niet vervallen in overlappende bevoegdheden? Hopelijk zien wij door de bomen nog het bos!

Onze fractie heeft zich dan ook onthouden i.v.m. dit agendapunt.

Mieke Van Hootegem

Gemeenteraadslid