TE HOGE BELASTINGDRUK IN ROESELARE N-VA ROESELARE WIJST OP DE ONMISKENBARE RISICO’S

Op 10 januari 2016

Nu de zesde staatshervorming de belastbare basis van de aanvullende gemeentebelastingen op de personenbelasting verdeeld heeft over een federaal en een Vlaams deel, diende de gemeenteraad de belastbare basis te bevestigen.

Brecht Vermeulen, N-VA fractieleider in de gemeenteraad, herhaalde dat Roeselare nog altijd een te hoge belastingdruk kent.

Hij vond dat Roeselare misschien een voorbeeld kan nemen aan Arendonk en Mechelen die hun belastingen verlagen.  Mechelen was meer dan 10 jaar geleden een centrumstad met een zeer hoge belastingdruk.  Maar nu schaffen ze de forfaitaire gemeentebelasting af en verlagen ze de opcentiemen op de onroerende voorheffing van 1550 naar 1510.  In Roeselare zitten we aan 1810 !

In Roeselare bedraagt de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting 8,5%. Dat maakt dat Roeselare het 3de hoogste tarief heeft van West-Vlaanderen.   Enkel Heuvelland en Mesen zitten hoger (beide 9%). Maar die zijn dan ook niet vergelijkbaar met Roeselare : noch qua inwonersaantal, voorzieningsgraad als qua sociaal-economisch profiel.

Schepen Henk Kindt (sp.a) wees er op dat de  financiële toestand van Roeselare enkele jaren geleden zo dramatisch was dat het stadsbestuur verplicht werd om de belastingen op te trekken.  Men wilde de dienstverlening en de (sociale en andere) klemtonen niet afbouwen, zodat een belastingverhoging voor het toenmalige bestuur de enige optie was.

Op korte en middellange termijn betekent een belastingsverhoging inderdaad een toename van de inkomsten voor de stad.  Maar N-VA fractieleider Brecht Vermeulen wilde ook wijzen op de LANGE TERMIJNrisico’s van een hoge belastingsdruk.

Een hoge belastingsdruk kan de bevolking met een gemiddeld hoog inkomen ertoe brengen om zich elders te gaan domiciliëren. Dan verliest de stad de mensen met sterke schouders die deze belastingen ook echt gaan betalen. Zij die dan overblijven zijn de mensen met een inkomen waarop nauwelijks belastingen worden geheven.   En dan daalt het gemiddelde inkomen per inwoner heel snel.  Maar met een gemiddelde of lagere belastingdruk is de stad aantrekkelijker voor nieuwe bedrijven en voor nieuwe inwoners met een gemiddeld tot hoger inkomen. Die zorgen dan voor extra belastinginkomsten en voor een hoger gemiddeld inkomen per inwoner.

Schepen Kindt (sp.a) beweerde nog geen weet te hebben van die negatieve effecten en dat de bevolking zelfs aangroeit.  Maar Brecht Vermeulen repliceerde dat er bij de nieuwe bevolking precies een groot aandeel minder sterke mensen zit.  De toename van het aantal leefloners bewijst dit. N-VA -Roeselare wil liever vandaag die negatieve effecten voorkomen in plaats van ze later  te moeten verhelpen.