U bent hier
Hoe zou het nog zijn met... het parkeercontract?
Hoe zou het nog zijn met... het parkeercontract?
Het was nog 2012 toen de vorige schepen van mobiliteit na gegronde kritiek van mezelf i.v.m. het parkeercontract antwoordde: "We zijn bezig met een evaluatie van het parkeercontract." We zijn ondertussen in 2014. Dus vroegen we ons af hoe die evaluatie loopt. Maar de evaluatie van het parkeercontract loopt even vlot als het verkeer binnen Roeselare. Die zit muurvast.
Schepen Kindt beweerde wel dat men “bezig” was maar daar was niets van aan. De nieuwe schepen van mobiliteit, Hilde Coppé, was zo verrast over haar nieuwe bevoegdheid dat ze het contract eerst grondig wou bestuderen. Nochtans was de samenstelling van het schepencollege niet zo anders en was ze er dus ook bij geweest toen het contract werd afgesloten. Maar blijkbaar was de schepen niet de enige die niet goed had opgelet bij de onderhandelingen want tot op vandaag moet een ex-schepen bij de onderhandelingen aanwezig zijn om de bevoegde schepenen bij te staan. Dit zegt veel over hun kennis i.v.m. het contract dat ze zelf goedgekeurd hebben.
Een jaar na datum is men dus begonnen met de onderhandelingen. De meerderheid van CD&V, Sp.a en Groen zag het zitten. Ze waren er zeker van dat ze de succesformule van de begroting ook hier konden toepassen. Is het niet fantastisch: "we verhogen de belastingen niet... we indexeren alleen maar"? Voor het parkeren wordt het nog beter: "we verhogen de tarieven, maar 't is voor de leefbaarheid…". Wie kan daar nu tegen zijn? De man van Melle komt spontaan in me naar boven " 't is niet voor mezelf... 't is voor de leefbaarheid". Bizarre redenering: “We verhogen de tarieven zodat men meer in de betaalparkings gaat parkeren. Zo ontstaat er meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Een leefbaarder stad voor u en mij, dat is wat we willen”.
Nu met de voeten op de grond. Groen zal dit inderdaad wel willen maar wat de meerderheid ziet is dat het extra geld uit de zakken van de burger kan halen. Het is namelijk zo dat een verhoging van het parkeertarief integraal naar de stadskassa gaat en niet naar het parkeerbedrijf. Voorts mag u over de middag iets vlugger winkelen, toch als u gratis over de middag wil parkeren. Wie een cursus volgt bij de avondschool is er ook aan voor de moeite want op plaatsen waar er 's avonds veel mensen zijn, is er geld te verdienen. De uren worden dus aangepast waar nodig. Hier en daar ook een kleine afronding naar boven van het tarief in de blauwe zone.
De eurotekens stonden al in de ogen van de meerderheid want bij het opmaken van de begroting wist men al te vertellen hoeveel extra inkomsten men zou halen uit de aanpassingen voor het parkeren en dit nog voor er onderhandeld was. En dan kwamen de lang verwachte onderhandelingen. Het parkeerbedrijf kreeg de plannen te horen en maakte de rekening: meer personeel inzetten, langere dagen werken en dit voor hetzelfde geld. U kan al vermoeden wat het resultaat was. Het parkeerbedrijf was op zijn minst gezegd niet enthousiast over de mogelijke aanpassingen die volledig in het nadeel uitvielen. Het was dan ook geen onderhandeling maar een eenzijdig verzoek om de stadskassa te laten rinkelen. Het parkeerbedrijf deed nog een poging om ook wat extra geld extra uit de zakken van de bevolking te halen, maar dit viel moeilijk omdat men al bepaalde uitspraken had gedaan en er zou moeten op terugkomen.
De onderhandelingen lopen dus op z'n zachts gezegd stroef. Zo stroef zelfs dat je nauwelijks nog van onderhandelingen kan spreken. De einddatum van de onderhandelingen werd ook meermaals met een maand uitgesteld.
En wat zal het resultaat zijn van de onderhandelingen? Een echt Belgisch compromis: zorgen dat beide partijen er beter van worden en u als burger meer betaalt. Maar besef wel: “'t is niet voor de stadskassa... 't is voor uw welzijn”, natuurlijk …
Filiep Manhaeve
Gemeenteraadslid
filiep.manhaeve [at] n-va.be