U bent hier
AANPASSINGEN AAN KRUISPUNT RIJKSWEG/KOESTRAAT ZIJN ONVEILIG EN HINDERLIJK.
Op 11 april 2013 werd het kruispunt van de N36 (Rijksweg) met de Koestraat in Rumbeke aangepast in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer West-Vlaanderen (Vlaamse Overheid). Door betonnen veiligheidsstootbanden te plaatsen kan een autobestuurder de N36 voortaan niet meer oversteken of kruisen als hij vanuit de Koestraat komt. Enkel fietsers kunnen dat.
Het argument voor deze aanpassingen was dat het verkeer dat vanuit de Koestraat de N36 Rijksweg overstak voor gevaarlijke situaties zorgde, in het bijzonder voor fietsers. Volgens onze gegevens zijn er evenwel op deze plaats in het verleden minder ongevallen gebeurd dan op het kruispunt aan de Oekensestraat en aan de Moorseelsesteenweg. Een van de beruchtste ongevallen op die plaats was trouwens dat van Club Brugge- speler Daan van Gijseghem, die daar bij een straatrace de controle over het stuur verloor en tegen een vluchtheuvel en een paal belandde.
Het plaatsen van betonnen afboordingen zorgt ervoor dat auto’s op deze plaats nu zeker sneller zullen rijden. Het oversteken is dus voor de fietsers veeleer gevaarlijker dan veiliger geworden, temeer omdat fietsers tussen de betonnen afboordingen nauwelijks nog uitwijkmogelijkheden hebben.
Het is voor N-VA Roeselare dan ook bijzonder onduidelijk waarom deze werken uitgevoerd moesten worden. Er zijn volgens ons veel gevaarlijker plaatsen, waarvoor een veilige oplossing gezocht mag worden.
Bijzonder vreemd is evenwel dat deze werken gebeurd zijn zonder dat de omwonenden op de hoogte werden gebracht. Meer nog: omwonenden kregen pas een brief nadat ze zelf eerst naar het stadhuis hadden gebeld en terwijl de werken al bezig waren. Dat is alweer een voorbeeld van belabberde communicatie naar de burger.
Het valt ook te betreuren dat deze werken uitgevoerd werden zonder dat de twee belangrijkste bedrijven in de buurt (SportLine en Best of Travel) op de hoogte werden gebracht. Deze firma’s zijn helemaal niet tevreden dat hun klanten nu minder gemakkelijk hun handelszaak kunnen bereiken. Vorig jaar vonden wel gesprekken plaats met het Gewest, Stad Roeselare en minstens een bedrijfsleider om de verkeerssituatie en mogelijke aanpassingen nabij de Koestraat te bespreken. Vooraleer in deze zaak een definitieve beslissing te nemen was verder overleg beloofd. Dat kwam er niet. Met de nu bekende ongewenste gevolgen.
Het feit dat er werken worden uitgevoerd door de Vlaamse overheid aan een gewestweg betekent voor N-VA Roeselare niet dat het Roeselaarse stadsbestuur haar verantwoordelijkheid i.v.m. veiligheid kan ontlopen. Het stadsbestuur moet in de huidige economische crisis ook aandacht hebben voor de wensen van de Roeselaarse handelaars.