U bent hier
HERAANLEG WESTLAAN (2de fase) – Eerst de decoratie en dan ruwbouw ?
Reeds in 2011 had de toenmalige CD&V-sp.a-meerderheid aangegeven dat de tweede fase van de heraanleg van de Westlaan-Noordlaan pas in 2013 zou starten. Op de gemeenteraad van 18 februari 2013 stond de goedkeuring m.b.t. het moderniseren van de openbare verlichting in het kader van de heraanleg Westlaan-Noordlaan-2de fase op de agenda. De CD&V-sp.a-groen-meerderheid vroeg er de aanleg van een glasvezelnetwerk en stelde ook al het type van verlichtingspalen voor de toekomst voor, ook al zijn de plannen voor de tweede fase van de heraanleg van de Westlaan-Noordlaan nog niet gekend.
Hierbij had de N-VA-fractie toch enkele bedenkingen. Over de heraanleg van de eerste fase van de Westlaan zijn de meningen in Roeselare grondig verdeeld.
Het gaat over een van de belangrijkste investeringen die er gepland waren. Het is voor de N-VA dan ook belangrijk een grondige evaluatie te maken van de eerste fase van de bovengenoemde heraanleg betreffende:
-
De omzetdaling van de handelszaken, ten gevolge van de heraanleg en de moeilijke bereikbaarheid. In dit gedeelte van de Westlaan zijn in die periode zelfs een aantal handelszaken failliet gegaan of hebben hun zaak verplaatst naar elders.
-
De problematiek van de “keerpunten”, die op vele momenten van de dag zorgen voor haast stilstaand verkeer
-
De groene middenbermen, die er vaak slordig bijliggen doordat er veel zwerfvuil te vinden is
-
Het feit dat de ladder- en andere brandweerwagens niet veilig kunnen opgesteld staan in geval van brand in de Westlaan
-
Het feit dat het sneller dichtslibben van de Westlaan ook inhoudt dat voertuigen van de politie, de 100, de brandweer, ambulances en andere interventiediensten langs andere routes (door wijken of langs de Rijksweg) moeten rijden om hun bestemming te bereiken
Deze grondige evaluatie moet enerzijds zorgen voor een beter ontwerp in fase 2 dan in fase 1, maar ook voor een prioriteitenplan in de bijsturing van de fase 1.
Vooraleer het nieuwe stadsglasvezelnetwerk en de toekomstige openbare verlichting goed te keuren, verwacht de N-VA dan ook eerst een totaalbeeld te krijgen van fase 2.
De schepen van openbare werken en mobiliteit, Griet Coppé, wees er op dat er intern een beperkte evaluatie is gebeurd en dat er geen aanleiding bestaat om het concept te wijzigen. Burgemeester Luc Martens wees er op dat ook in de eerste fase eerst de nutsleidingen werden aangelegd en pas later de wegenwerken zelf. Ze gaven beiden wel de pijnpunten toe in hoofde van de brandweer en andere hulpdiensten, zonder evenwel ook te zeggen dat ze dat probleem wilden oplossen.
De N-VA kon zich niet van de indruk ontdoen dat ze eerst “over decoratie moest stemmen, vooraleer over de ruwbouw van de werken, gesproken werd”.
Bijgevolg heeft de volledige N-VA-fractie beslist om zich te onthouden bij deze stemming.
Voor meer info :
Hoe waardevol vond je dit artikel?
Geef hier je persoonlijke score in