N-VA wil overlast van alcoholgebruik op openbaar domein niet enkel tijdelijk aanpakken en vraagt een ruimer kader

Op 27 juni 2022

In de gemeenteraad van 27 juni 2022 legde de meerderheid een tijdelijk alcoholverbod aan De Munt en in de stationsomgeving ter stemming voor.

N-VA Fractieleider Brecht Vermeulen : “Wij steunen deze tijdelijke maatregel, maar roepen het stadsbestuur op om werk te maken van een breder kader.  Niet om blindweg alles te verbieden, maar ook niet om alles toe te laten. We moeten een evenwichtig en proportioneel kader maken dat de overlast en problemen op elk moment en ook op andere plaatsen kan aanpakken, zonder daarom zo streng te zijn dat je het samen drinken van een glas met de buren of een picknick in het Geitepark ook zou moeten bestraffen.  Veel van de overlastveroorzakers brengen dikwijls ook andere problemen mee zoals vandalisme, zwerfvuil, lawaaihinder of intimidatie”.

N-VA stelt vast dat die tijdelijke maatregel nu genomen wordt op basis van verwachte problemen n.a.v. het einde van de examens.  Maar er waren ook al eerder problemen, ook op andere plaatsen in de stad. Problemen doen zich ook niet altijd voorspelbaar voor, ze kunnen in principe op elk moment plaats vinden.  Een tijdelijke maatregel uitvaardigen betekent dat het juiste kader soms ontbreekt om op andere momenten ook de problemen te kunnen aanpakken.  Problemen deden zich in het verleden ook op andere plaatsen voor zoals aan de Kleine en Grote Bassin, de Meensesteenweg, aan supermarkten, …

De problematiek is voor de periode van eind juni verbonden met het einde van de examens, en is voornamelijk gericht op overmatig alcoholgebruik van jongeren. Maar doorheen het jaar is de problematiek niet los te zien van zorgwekkende zorgvermijders, diverse verslavingsproblematieken en meervoudige probleemsituaties.  Een loutere bestraffing zal in die gevallen geen langdurige oplossing geven. Het zal ook een meervoudige aanpak vragen.

De N-VA stelt ook vast dat het Stationsplein niet één homogene gebied vormt : er is een duidelijk verschil over het deel vanaf de Ooststraat tot aan de Beurs, van de Beurs tot en met het einde van het stationsgebouw en en vanaf het stationsgebouw tot Roelevard. Elk van die onderdelen hebben een eigen problematiek en daardoor een eigen aanpak nodig.