U bent hier
Buiten westen langs de Westlaan? N-VA Roeselare ziet de pijnpunten.
Buiten westen langs de Westlaan? N-VA Roeselare ziet de pijnpunten.
Het voorspel op de huidige verkeersmistoestanden in onze stad was de hernieuwde aanleg van de Westlaan. In de periode van 2012 tot 2016 werd de Westlaan zogezegd professioneel, met een miljoenenbudget, onder handen genomen. Men werkte een concept uit van een ‘centrumboulevard’ met een brede, groene middenberm. Het klonk allemaal mooi. De praktijk viel achteraf nochtans behoorlijk tegen.
Die groene middenberm is natuurlijk het resultaat van de beoogde vergroening van de stad. Op zich is dat een mooi idee, maar in Roeselare is dat vergroenen veeleer: ‘iets groens’ aanbrengen tussen veel beton. Rond het standbeeld van Albrecht Rodenbach of op de markt of bij het Polenplein zie je vooral beton én een streep groen gras. In de Westlaan tref je vooral een variatie van onkruid en weggesleten en weggereden zones ‘aarde’.
We kregen talloze reacties op ons recente Huis-aan-Huis blad met als thema “Iedereen mobiel!”. Ook toen we op Facebook en onze website meer toelichtingen gaven, kregen we erg veel respons. Een van die zones waarover nogal wat bemerkingen binnenkwamen, is net die Westlaan. Pijnpunten: het onzinnig ver moeten omrijden als je de andere kant op moet, de parkeerproblematiek, het nauwelijks (zelfs met een gewone wagen) kunnen manoeuvreren aan die smalle draaipunten, vrachtwagens die niet door kunnen, het onnodig creëren van files, … Op de momenten dat een ambulance of brandweerwagen door moet, kan dat echt voor problemen zorgen. Zelfs mensenlevens hangen ervan af dan.
Toch moeten we zogezegd blij zijn want deze hernieuwde aanleg van de Westlaan kaderde binnen het concept ‘Stop’ (momenteel “Stoep” genoemd) dat de schepen en het stadsbestuur vooropstellen. Het werd bijzonder mooi geformuleerd: “waarbij stappers en trappers én het openbaar vervoer voorrang krijgen op het autoverkeer, met rustplaatsen voor wandelaars en fietsers in het midden van de weg bij het oversteken van de kleine ring”… Voor N-VA Roeselare is een dergelijke aanpak synoniem van immobiliteit, irritatie en niet enkel bij de automobilist maar bij elke andere participant aan het verkeer.
Inwoners van Roeselare die in Rumbeke moeten zijn of langs de Ardooisesteenweg moeten rijden, kunnen dus nu al weten wat hen te wachten staat. Zou de bevolking écht vragende partij zijn voor die “vernieuwingen” ???
Wat denken jullie hierover? Bemerkingen zijn altijd welkom. In de reacties of op via mail naar roeselare [at] n-va.be