Zorgen in de Zuidstraat!

Op 9 juli 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit
zuidstraat_roeselare.jpg

Sinds vorige week zijn we actief bezig om een aantal situaties in Roeselare aan te kaarten en dit naar aanleiding van het verspreiden van ons Huis-aan-Huis blad rond mobiliteit. Het bevat een aantal van onze basisprincipes en we proberen die ook via concrete situaties duidelijker te maken.

Het is evident dat we als oppositiepartij niet de middelen hebben om een totaal mobiliteitsproject voor Roeselare uit te tekenen maar we vinden het cruciaal om op basis van de ondertussen vele reacties tussen te komen vooraleer het verder ontspoort.

Als N-VA Roeselare willen we duidelijk afstand nemen van het STOEP-beleid van ons stadbestuur en een Iedereen Mobiel-verhaal vertellen. Iedereen in het verkeer is belangrijk en de vele reacties die we krijgen geven ook aan dat hier een grote mistevredenheid is over de huidige lokale politiek. Het wegpesten van de auto, dáár willen wij niet voor applaudisseren!

 

Onze focus op mobiliteit wordt vaak gecombineerd met leefbaarheid. Dat is heel terecht natuurlijk want we willen allen in onze leefomgeving rust en veiligheid. Leefbaarheid wil ook zeggen dat de omgeving waar je woont, waar je de keuze gemaakt hebt om je te vestigen herkenbaar moet zijn. Het maakt deel uit van je thuis. Er is je vertrouwde bakker of horecazaak. Die vertrouwde handelszaken in de buurt zijn belangrijk.

 

Zo werden we door een bewoner attent gemaakt op de situatie in en rond de Zuidstraat. De grote bouwprojecten, het nieuwe stadhuis en de appartementen ‘Mandelhof’, waar momenteel nog het Zuidpand is, baren zorgen. Er komen 96 appartementen terwijl de markt voor dit soort van bewoningsvorm vandaag stokt. Dat getal lijkt ons wat veel maar ondernemers mogen natuurlijk initiatieven nemen om hun projecten, binnen bepaalde lijnen, uit te werken. Het probleem van beide projecten is echter ruimer én eerlijk gezegd zelfs iets waar wij niet aan gedacht hadden. De vrees bestaat dat de Zuidstraat als handels-en belevingsstraat volledig zal afsterven. We lezen: “Wie zal als toerist of iemand van buiten de stad die komt winkelen de Zuidstraat nog aandoen als die vanaf de markt een rij administratief-kille gevels is geworden? Neem na de weinig aantrekkelijke doorgang naar het Polenplein daarbij nog de breed uitlopende gevel van het Klein Seminarie en men is zowat einde de Zuidstraat zonder enig teken van leven.” Is dit terecht of niet? De perceptie bij de inwoners is wel belangrijk, vaak zelfs terecht. Zeker ook omdat we als handelsstad handel en mensen nodig hebben in het centrum. Dat bepaalt ook het attractieve imago van onze stad.

Het verdwijnen van bakkerij Mahieu en andere zaken in de zone van het nieuwe stadhuis en verderop in de Zuidstraat verandert hun vertrouwde zone en vermindert hun comfort.

Er wordt gepretendeerd dat er een duurzaam stadhuis wordt gebouwd, zelfs het meest duurzame van Vlaanderen. Duurzaamheid betekent evenwicht, niet alleen voor het milieu maar ook voor wie er werkt, voor wie in de buurt woont. Vooraf grondig nadenken over de aanpak is noodzakelijk. Als N-VA willen we ook actief meedenken met het stadsbestuur en voorstellen doen. We stelden eerder voor om onder het stadhuis een ondergrondse parking te maken zodat het marktplein op een andere manier benut kan worden. We willen dit ook doen met het voorstel gebaseerd op wat de mensen in de Zuidstraat willen. Er is een voor de hand liggende oplossing. Als waakzame toehoorders op de gemeenteraad vernamen we tot onze verrassing dat het nieuwe stadhuis té groot is. De uitgetekende oppervlakte is groter dan wat men nodig heeft en zeker met de meer en meer hybride werkvormen (onder meer deels thuiswerken). Dit project is te groots, te groot. Heel veel bedrijven zijn hun werkpolitiek momenteel sterk aan het herbekijken en de bureau-oppervlaktes worden sterk teruggebracht. Het Roeselaarse stadsbestuur kan daarvan leren.

Als men in de zone aan de Zuidstraat, perfect geïntegreerd in het stadhuis, een verbruikszaal/bakkerij (koude bakkerij) steekt én nog bv. een klassiekere horecazaak dan brengen we Mahieu en De Lange Giraf weer tot leven. En kan stad Roeselare een handelshuur verwerven die mee kan helpen om de megalomane bedragen voor de bouw van het nieuwe stadhuis af te betalen. Daarover later meer…

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is