Wateroverlast in Roeselare vereist dringende aanpak

Op 18 oktober 2016

Naar aanleiding van de enorme wateroverlast van eind mei 2016 vindt N-VA Roeselare dat het huidige stadsbestuur zelf waterbeheersingsmaatregelen moet nemen en dus niet kan wachten op wat het Provinciebestuur daarover zal beslissen. Initiatieven zijn dringend noodzakelijk: infiltratiezones, meer hemelwateropvang op eigen terrein, meer oude (en kleine) gemengde riolen vervangen door gescheiden rioleringen, beter straatgrachtenonderhoud, enz….

Een aantal van die verbeteringen kunnen er al op korte termijn gebeuren. Voor sommige zal vooraf  een grondige studie nodig zijn. Die extra maatregelen i.v.m. waterbeheersing zijn momenteel niet gepland binnen in het meerjarenbudget van de stad Roeselare, maar toch zal er zowel van de stad als van de Provincie de noodzakelijke financiële inbreng verwacht worden.

Mieke Van Hootegem, gemeenteraadslid en provincieraadslid voor N-VA, wijst er terecht op dat waterbeheersing een prioriteit voor de stad moet zijn. Zij zal de uitwerking en uitvoering van de actieplannen in de provincieraad en de gemeenteraad nauwlettend opvolgen.

De wateroverlast van mei 2016 was niet nieuw. Dat gebeurde ook al eerder, in juli 2005 en in maart 2012. De oorzaak lag natuurlijk bij de uitzonderlijke hoeveelheid regen op korte tijd, die met de bestaande riolering niet verwerkt kon worden. Daarenboven konden de bestaande waterlopen (Krommebeek, Collievijverbeek, Sint-Amandsbeek, …) de grote hoeveelheid water niet tijdig afvoeren.

Hoewel de regenval van toen als uitzonderlijk beschouwd kan worden, betekent het niet dat dergelijke catastrofen nooit meer zullen voorkomen. Aangezien het aantal verkavelingen en industriegebieden in de laatste 20 jaar sterk is toegenomen en er in de nabije toekomst nog veel braakliggende grond bebouwd zal worden, moeten alle overheden zich wapenen tegen toekomstige wateroverlast. Tijdens de zomermaanden is er alvast overleg geweest tussen de Provincie en de stad Roeselare met als doel een actieplan op te stellen.

De meeste beken in Roeselare zijn van categorie 2 en worden beheerd door de Provincie. Kleinere beken behoren tot categorie 3 en vallen onder het beheer van de stad Roeselare. De Provincie zal sneller dan gepland gecontroleerde overstromingsgebieden (GOG) moeten aanleggen maar zal de waterlopen die zij beheert ook nog beter moeten onderhouden (bovengemeentelijk stroomafwaarts ).

Roeselare ligt lager dan haar omliggende gemeenten en deelgemeenten. Dat betekent  dat het water dat van buiten de Rijksweg komt zoveel mogelijk afgeremd moet worden, zodat het slechts traag naar het centrum komt. Het water in het centrum moet zo snel mogelijk weer weg, en o.a. het kanaal Roeselare-Ooigem speelt daarbij een belangrijke rol..

In het najaar 2016 zouden de stad en de provincie al enkele informatiesessies organiseren voor de bewoners, met een voorstelling van de concrete actiepunten. N-VA Roeselare is alvast tevreden dat er  aandacht wordt besteed aan de nodige voorlichting bij de bevolking.

Roeselare is een laag gelegen plaats waar vele beken samen komen. De naam “Roslar” is Germaans van oorsprong en wijst erop dat onze stad vroeger een moerassige plaats was, met riet, op een open plek in een bos.  Dat moet ons voldoende realiteitszin bieden en doen inzien dat waterbeheersingswerken nodig zijn.

Mieke Van Hootegem