Wat gebeurt er met het geld van de Roeselaarse belastingbetaler?

Op 10 juli 2021, over deze onderwerpen: Financieel Beleid

WAT GEBEURT ER MET HET GELD VAN DE ROESELAARSE BELASTINGBETALER?

Vorige week kwam de meerjarenplanning van Roeselare ter stemming in de gemeenteraad. Enkel N-VA, bij monde van Brecht Vermeulen, stelde de nodige kritische vragen. De andere oppositiepartijen (Groen en Vlaams Belang) reageerden niet. Het vraagt natuurlijk veel tijd en werk om een turf van zowat 400 bladzijden kritisch te lezen.

Brecht Vermeulen stelde tijdens zijn interventie dat het woordje ‘plan’ erg veel voorkomt. Meer dan 400 keer.

In essentie komt het erop neer dat we bij de hoogste belastingbetalers zijn, wat opcentiemen betreft op inkomen en op onroerende voorheffing maar ook dat we de hoogste schulden hebben. Zeker die evolutie van de schulden baart grote zorgen !

In de bijgaande grafiek vind je alles terug. We gaan van een schuld van een goede 100 miljoen bij het begin van deze legislatuur naar 193 miljoen bij het einde ervan. Een groei van 81%. Toch even de verhouding duiden: er zijn een 10-tal gemeenten in Vlaanderen die géén schulden hebben. Het gemiddelde zou rond de 1000 EUR zijn. Met die 193 miljoen gaan we naar een +/- 3000 EUR per inwoner, van de pasgeborenen tot onze 100 plussers… We stevenen financieel op Mechelse en Gentse scenario’s af; niet echt een referentie voor Roeselare dus.

De vele bekende megaprojecten van ons stadsbestuur wegen door en het wordt niet beter in de toekomst. Goed, onze stad heeft een centrumfunctie waar een stevig prijskaartje aan vasthangt maar als de overheid stelstelmatig meer uitgeeft dan er binnenkomt (en die inkomsten zijn echt wel ‘hoog’) , dan is er iets heel fout. Iets Belgisch fout. Schulden maken kan dan natuurlijk wel de oplossing lijken, met de lage, zelfs negatieve intresten.  Iemand zal ons stadsbestuur er toch eens moeten op aanspreken dat dit ooit betaald moet worden.  Men kan het een generatie verder schuiven maar dan zijn het onze kinderen die voor de grootheidswaan zullen moeten betalen.

Gezien het sterke destabiliserende gegeven van de coronacrisis bij de Roeselaarse bevolking zou het raadzaam zijn om toch de gemeentelijke belastingen een stuk te verlagen en op die manier de mensen en bedrijven meer zuurstof geven. Anderzijds kan de helft van de besparingen gebruikt worden om de schuld van onze stad af te bouwen. Als we het geheel van uitgaven en ‘plannen’ bekijken is dit zeker mogelijk. Ons advies is dus: herbekijk die meerjarenplanning  en maak een plan om naar een substantiële lastenverlaging en kostenbesparing te gaan voor de Roeselaarse bevolking. N-VA Roeselare zal op die nagel blijven kloppen !