Verwijder de munitie aan het Munitieplein!

Op 26 mei 2017

N-VA Roeselare maakt zich zorgen over de aanwezigheid van munitie uit WOI, onder en rond het Munitieplein, dat nu aan vernieuwing toe is. Op de gemeenteraad van 22 mei 2017 achtte N-VA-gemeenteraadslid Lieve Lombaert  de tijd rijp om de aanwezige munitie weg te halen en de heraanleg is nu de ideale gelegenheid.

Bij de funderingen voor de bouw van het witte huisje (de elektriciteitscabine) zou er veel munitie gevonden zijn. Ook bij de riolerings- en wegenwerken in de Munitiestraat in 2002 haalde de aannemer verschillende keren kleine oorlogsmunitie boven. Omwonenden die er al meer dan 50 jaar wonen, zeggen dat er nog altijd veel munitie onder het plein ligt.

“Uit ons onderzoek is gebleken dat munitie door corrosie steeds onstabieler wordt en dat er toxische stoffen kunnen beginnen lekken. Dat vervuilt bodem en grondwater. Daarom vinden wij dat we deze oude oorlogsmunitie beter opruimen”, verklaarde N-VA gemeenteraadslid Lieve Lombaert. Omdat restmunitie een probleem is dat veel steden treft, heeft het Vlaams Ministerie van Openbare Werken een leidraad geschreven en ter beschikking gesteld voor het opruimen ervan.

De N-VA vindt dat de opruiming van de munitie best samen met de heraanleg van het plein wordt aangepakt. Door van het betonplein een rustplaats met aantrekkelijk groen te maken, zal het er aangenaam verpozen zijn voor jong en oud.

Het stadsbestuur wou de zaak wel onderzoeken, maar niet onmiddellijk tot de verplichte stappen overgaan.  Lieve Lombaert wees er op dat het argument van een mogelijks dure kostprijs van een onderzoek geen belemmering mag zijn.  Zij heeft een indicatieve raming opgevraagd, waardoor bleek dat de kostprijs niet duurder zou zijn dan 3.000 euro. Door nieuwe technologische middelen in te zetten, hoeft men zelfs de grond hiervoor niet open te woelen.