Dankzij N-VA onderzoek naar de bomensterfte in Park Vande Walle

Op 25 september 2019

Nadat N-VA fractieleider Brecht Vermeulen op 18 augustus 2019 de kat de bel aanbond, is het stadsbestuur ingegaan op het voorstel van N-VA om een onderzoek te laten uitvoeren door een onafhankelijke expert naar de oorzaak van de bomensterfte in het recent aangelegde Park Vande Walle. Het stadsbestuur heeft inmiddels een offerte opgevraagd bij drie experts.

Bij de heraanleg van het Park Vande Walle in 2016-2017 bleven 53 bomen behouden en werden 92 bomen werden gerooid. Er kwamen 13 nieuwe bomen bij. De werken kostten meer dan 338.000 euro. Maar al in het najaar van 2018 bleken verschillende bomen af te sterven, zelfs grote bomen van tientallen jaren oud.

Uit niets bleek dat de stad van plan was er iets aan te doen. Zelfs na het persbericht van N-VA was in de verslagen van het schepencollege nergens te vinden dat het stadsbestuur bezig was met de aanduiding van een deskundige.  Daarom bracht Brecht Vermeulen dit punt op de gemeenteraad van september 2019 met een timing om nog in november de deskundige aangesteld te krijgen.

Schepen Michèle Hostekint antwoordde dat ze wel al gestart was om deze opdracht aan een deskundige toe te vertrouwen. In de stukken van het schepencollege was daarover echter niets te vinden, omdat men dit doet met een eenvoudige procedure (met bestelbonnen) i.p.v. met een lastenboek. Als het positief is, zeggen we het ook : de aanstelling van de deskundige zal zelfs sneller gebeuren dan wat Brecht Vermeulen vroeg.

Voor N-VA is de aanplanting van nieuwe bomen belangrijk, ook in het stadscentrum en de dorpskernen. Brecht Vermeulen : “Maar we moeten ook zorgvuldig omgaan met de bestaande bomen, die dikwijls tientallen jaren oud zijn en een erfgoedwaarde hebben naast de andere voordelen die bomen bieden in een stad. Daarom moeten we ook alert zijn voor de bomensterfte  aan bijvoorbeeld de West- en Noordlaan.”

Opvallend :  geen enkele andere partij vond het blijkbaar de moeite om over dit agendapunt haar mening te laten kennen.

Lees ook volgend artikel op HLN.