Uit de gemeenteraad:

Op 28 mei 2019

Mondelinge vraag Bart De  Meulenaer tijdens de laatste gemeenteraad.

 

Betreffende recyclagepark Mirom

 

Enkele prangende zaken duiden op een moeilijke werking van Mirom.

Er bestaat een tariefplan voor badgegebruikers en één voor gewone particulieren.
Ik ben daar af en toe zelf te gast en kan volgende moeilijkheden melden. Er zijn drie pijnpunten die met elkaar in verband staan.


Badgegebruikers kunnen meestal niet met een dubbel-as aanhanger op de weegbrug. De weegbrug zelf is lang genoeg, maar de sensoren in de grond zijn zo ingebouwd dat de lengte de 9 m niet mag overschrijden. Iedere zelfstandige met een bestelwagen en een aanhanger is dan al de klos. Waarom je dan badgegebruikers wil bedienen?
Bovendien zijn de weegbruggen vrij onnauwkeurig (gevoelig). Vooral bij zijwind kan je auto wat omhooggeduwd worden, of je aanhanger, en dat leidt natuurlijk tot andere druk op de grond. Zo kun je dus lustig een paar kilo gaan weggooien en dan kom je een controleweging doen, en bij die tweede weging…; méér wegen.

Daar werd wat op gevonden in sommige gevallen en zo wordt er 5 kilo de facto gerekend per tussenweging. Grappig is dat niet, want als je piepschuim gaat lossen, is dat vrij duur als particulier. Als badgegebruiker is dat echter zelfs duurder dan de rode klasse en daarvan ontgaat mij ook de logica. Maar… piepschuim weegt natuurlijk niets. Tenzij je 5 kilo forfaitair aangerekend krijgt… dan wordt 200  gram piepschuim 5 kilo piepschuim en dat is dan weer vrij duur. (je zit toch algauw bij 0.2 euro per kilo. Dus 200 gram wordt dan de facto 5 kilo. Tenzij de wind je wagen wat opheft.

Enfin, vragen genoeg natuurlijk, niet om er een komisch schouwspel van te maken, maar om te vragen of er links en rechts mogelijkheden bestaan om het te verbeteren.

 

 

Bart De Meulenaer

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is