Tracé voor nieuwe weg vastgelegd maar uitvoering is waarschijnlijk voor zeer lange termijn

Op 21 september 2022

Op de gemeenteraad van 12 september 2022 werd een wegtracé voor een verbindingsweg tussen de WIjnendalestraat en de Brugsesteenweg vastgelegd. Maar meer dan een tracé is niet vastgelegd. Uit antwoorden van de schepen op vragen van gemeenteraadslid Brecht Vermeulen (N-VA) blijkt dat de stad geen budgetten voorziet voor verdere stappen.

Brecht Vermeulen vond dit alvast een zeer vreemd dossier.  “Het gaat hier over een tracé voor een weg, waarbij de stad vragende partij is omwille van het mobiliteitsprobleem aan het rondpunt “Wijnendaele”. In de overeenkomst valt op dat er enige spanning zit tussen de eigenaars en de stad in dit dossier.  De overeenkomst bepaalt immers dat de eigenaars in de realisatie van de weg niet financieel zullen bijdragen. Maar de schepen was ook niet duidelijk of de stad de grond voor die weg dan zal kopen, zal onteigenen of gratis zal moeten krijgen. Voor N-VA is het wel duidelijk dat een eventuele aanleg van die verbindingsweg voor de zeer lange termijn is. Op heden is er in de meerjarenplanning geen cent voorzien voor aankoop van gronden, voor de aanstelling van ontwerpers of voor de aanleg van de weg zelf. Het is zelfs de vraag of die weg op dit moment nog wel nodig is”.

Cruciaal voor de aanleg van de weg is dat de spoorwegovergang aan de Wijnendalestraat blijft bestaan.  In het verleden hebben de NMBS en Infrabel gevraagd dat die zou afgeschaft worden. Het stadsbestuur heeft inderdaad in het verleden o.l.v. burgemeester Martens enkele spoorwegovergangen afgeschaft onder druk van NMBS en Infrabel zodat het nieuwe station en de omgeving errond zouden kunnen blijven doorgaan. Maar schepen Stefaan Van Coillie verklaarde dat de stad op dit moment zeker “geen vragende partij” is voor de afschaffing van die overweg.

De gemeenteraad keurde het RUP Brugsesteenweg goed in de zitting van 19 maart 2018. In dat RUP was de mogelijkheid open gehouden voor de mogelijke realisatie van een interne ontsluitingsweg. De twee eigenaars waren hiervoor zelf geen vragende partij en vreesden dat die weg zou komen op een plaats die nadelig was voor hun bedrijfsexploitatie.  Het lijkt duidelijk dat zij vrezen dat de stad kosten op hen zal willen afwimpelen of dat zij hun bedrijf zouden moeten herlokaliseren naar ergens anders.