U bent hier
Totaalplan slimme mobiliteit als oplossing voor de files
Mix van slimme mobiele maatregelen
N-VA Roeselare wil dat de mobiliteit in Roeselare grondig wordt aangepakt. “De mobiliteitscirculatie is een ramp momenteel. Er zijn te veel files naar het centrum. N-VA wil daar een halt aan toeroepen als we mee kunnen besturen. Dit willen we aanpakken door een totaalplan rond slimme mobiliteit in te voeren. Dit zal één van de speerpunten worden van onze campagne,” aldus lijsttrekker Bart Delaere en kandidaten Gianni Boone en Filiep Manhaeve.
Voorzitter en lijsttrekker Bart Delaere van N-VA Roeselare: “We hebben in Roeselare de voorbije jaren te weinig geïnvesteerd om de mobiliteitsproblemen in onze stad op te lossen. Dit was nochtans al een groot probleem bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Dit is nu nog altijd een probleem. Meer nog, het is niet verbeterd of opgelost! Er is niets voor gedaan!”
N-VA Roeselare wil dit aanpakken door een totaalplan slimme mobiliteit in te voeren. In dit totaalplan is er plaats voor de wandelaar, de fietser, de wagen en uiteraard de hulpdiensten. Dit zal het verkeer terug vlot te trekken en voorzien we een extra parking in het centrum aan de zuidkant van Roeselare.
“Vooraleer we parkings aan de rand van de stad bijvoegen, moeten we eerst de problemen aanpakken bij de wortel en niet op goed geluk de mobiliteit proberen bij te sturen. Om te weten waar de problemen op het vlak van mobiliteit en parkings zich voordoen, moeten we eerst de oorzaak van deze problemen doorlopend detecteren. Als we deze detecteren, kunnen we deze ook bijsturen met dynamische verkeersborden waar nodig en zo de verkeersdrukte in onze stad onder controle houden. Het heeft geen zin dat auto’s de stad binnenrijden als we weten dat er files zijn.”
“Met de dynamische verkeersborden zullen we ook op een vlotte en duidelijke manier richting de centrumparkings rijden. We dienen dus geen wagens de stad in te sturen als alles reeds vast staat en de parkings reeds volzet zijn.”
“Dit alles moet gebeuren zonder dat de mensen enig besef hebben en zo kunnen we op een vlotte manier het verkeer door en rond Roeselare begeleiden met slimme oplossingen om continu de drukte in onze stad meten.”
Gianni Boone, kandidaat (nr. 9) bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober: “Uiteraard moeten inwoners en toeleveringsbedrijven altijd de stad binnen kunnen. Als we dan het maximale uit onze bestaande infrastructuur halen, kunnen we inderdaad indien nodig aan randparkings denken. Tenslotte, N-VA wil de mogelijkheid van een spoorloze tram in Roeselare onderzoeken in samenwerking met De Lijn en bedrijven zoals VDL. De bijzondere tram is een hybride tussen bus en tram en heeft enkel duidelijke strepen op de weg nodig om zijn weg te vinden. Op deze manier hoeven geen dure tram- of metrolijnen aangelegd te worden, maar kan de noodzakelijke connectie vanuit een parking aan de rand van de stad door het 'Mammoetcenter' richting het stadscentrum verzorgd worden om zo heel wat bezoekers op een snelle manier naar stadscentrum (en omgekeerd) te brengen.”
“We richten ons op een betere bereikbaarheid. We willen onze maatregelen vooraf toetsen op resultaat en gaan voor een mobiliteitsverbetering. Via een systeem van meten en evalueren.”
Filiep Manhaeve, kandidaat (nr. 14) bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober: “Daarom is ook een slimme samenwerking nodig tussen overheden, eventorganisatoren en bedrijven nodig. Een open-databeleid kan de combinatie tussen private partijen en lokale overheid helpen tot een meer bereikbare stad. Als er een festiviteit plaatsvindt, moet stad Roeselare in samenwerking met de organisator beschikbare parkeerplaatsen, omleidingsroutes en dergelijke voorzien. Dit kan via informatie via een digitale stadsapp en/of via het event zelf. De stad moet voor, tijdens en na evenementen betere bereikbaar worden voor bewoners en bezoekers."
“Wij willen ook dat er gezorgd wordt dat hulpdiensten altijd voorrang krijgen op hun traject"
N-VA Roeselare heeft een duidelijke visie:
1. Eerst optimaliseren en bijsturen waar nodig om mensen met slimme technologie op een vlotte manier door Roeselare of naar de parkings te sturen.
2. Een extra parking aan de zuidkant bij het binnenrijden in Roeselare.
3. Onderzoeken naar de mogelijkheid om een tram-bus verbinding aan te leggen van een randparking door de Brugsesteenweg (Mammoetcenter) naar het stadcentrum.
4. Betere bereikbaarheid en aanduiding van parkings bij evenementen.
Voor de redactie:
Auteur: Bart Delaere, lijsttrekker N-VA Roeselare
e-mail: bart.delaere [at] n-va.be, GSM: 0475/555203
Ben Glorieux, medewerker Bart Delaere, e-mail: ben.glorieux [at] n-va.be, GSM: 0472/601310