Tot in den treure …

Op 3 juli 2016, over deze onderwerpen: OCMW

Het is vervelend als we steeds op dezelfde nagel moeten kloppen.  En toch doen we  het. Omdat het  nodig is…

Een minimalistische  voorstelling  van de rekening krijgt steeds minder inhoud en is steeds  minder transparant.  Reeds verschillende malen  hebben we gevraagd  om het document   inhoud te geven naast  louter  tabellen.

Bijkomende analytische gegevens over de kostenplaatsen zouden op zijn minst kunnen aantonen welke diensten het meest deficitair zijn en daarom  stadstoelage  opslorpen. Inkomsten per dienst  en kosten per dienst  geven een eerste  indicatie  over de efficiëntie  van onze diensten.  Vergelijken met andere  instellingen  is dan ook verhelderend.
Durven vragen stellen naar het niveau  van de stadstoelage is er het rechtstreekse gevolg van.

Twee  voorbeelden ter verduidelijking :

• Er is een duidelijke toename  van de ontvangsten  voor onze diensten in 2015.  Het overgrote deel van deze toename is toe te schrijven  aan een hogere  stadstoelage die verhoogd werd met  1.117.891 euro. Er is geen enkele reden aangehaald waarom die zo hoog is.  Dit zet niet aan tot een zuinig  beleid.
  • Schulden op lange termijn.  Financiële schulden  van 42.800.686 euro moeten verdeeld  worden tussen het OCMW en het Zorgbedrijf door de splitsing  van OCMW en zorgbedrijf  vanaf  1.1.2016.  Niets  is hiervan te merken.  Het lijkt me nochtans eenvoudig om uit te maken voor welke projecten die werden aangegaan, hetzij voor OCMW-projecten  hetzij voor projecten die nu worden overgenomen door het Zorgbedrijf.

Boekhouding  moet ten dienste staan van duidelijkheid en transparantie.

Georges  Decoene,  fractieleider  N-VA