Wandelpaden begraafplaatsen Groot-Roeselare in erbarmelijke staat

Op 9 april 2018

N-VA gemeenteraadslid Lieve Lombaert roept bevoegde schepen op het matje

Gemeenteraadslid Lieve Lombaert (N-VA) ontving de afgelopen maanden tientallen meldingen omtrent de slechte toestand van de wandelpaden op alle begraafplaatsen in Groot-Roeselare. Ze nam de proef op de som en maakte een korte evaluatie.

Lieve Lombaert: “Talrijke ouderen contacteerden me over de slechte toegankelijkheid. Als je met een rolstoel, rollator of wandelstok deze begrafenisplaatsen wil betreden, is het soms een moeilijke opdracht om heelhuids terug huiswaarts te keren. Ik verkreeg ook klachten van jonge gezinnen omdat de weg soms naar het graf, de urne of de sterretjesweide niet zo vlot verloopt. Het is een schande dat dit niet wordt aangepakt.”

Geen gehoor bij bevoegde schepen

Tijdens de gemeenteraad van maart 2018 werd deze problematiek dan ook aan de kaak gesteld door N-VA’ster Lombaert. Ondanks de overduidelijke voorgestelde evaluatie van de feiten ontkende de bevoegde CD&V schepen immers deze.
Lieve Lombaert “Het stadsbestuur is klaarblijkelijk al 10 jaar bezig met een ‘plan’ uit te rollen en concludeert dat er momenteel geen enkel probleem is inzake bereikbaarheid. Een schande dat minder mobiele inwoners terug in de kou staan. Het is zelfs onprofessioneel dat er geen tussentijdse evaluatie is gebeurd.”

N-VA Roeselare roept de bevoegde schepen daarom op het matje en eist een snelle herstelling van deze wandelpaden. “Als teken van respect voor iedereen die het graf van zijn of haar overledenen vlot wil bereiken” klinkt het.