Stadskernvernieuwing : meerderheid vraagt geen subsidies aan

Op 1 mei 2016, over deze onderwerpen: stadscentrum

Door de vele werken in het stadscentrum Roeselare ,lijkt het centrum één grote werf. Bouwkranen, graafkranen, vrachtwagens, stellingen, betonmolens, rioolbuizen … zorgen op veel plaatsen voor vernieuwingen aan gebouwen, wegen en pleinen. Dat brengt veel verkeershinder met zich mee, waarover inwoners als bezoekers klagen en waardoor de handelaars in het winkelcentrum een grote omzetdaling kenden.

Maar investeren in overheidsgebouwen en in het openbaar domein heeft ook een impact op de stadskas. De werken aan de stationsomgeving, de Grote Markt, de veranderingen aan de H. Horriestraat, aan de Ooststraat, … hebben een prijs die door de belastingbetaler moet vereffend worden.

Op de gemeenteraad van 25 april 2015 vroeg gemeenteraadslid Lieve Lombaert welke impact dat alles had op het budget van de stad. De uitgaven voor deze investeringen stonden niet duidelijk gedefinieerd en opgesomd in de begroting voor 2016, die in december 2015 ter goedkeuring werd voorgelegd. In die begroting stond wel een budget voor onderhoudswerken en groenvoorzieningen uitgetrokken. Alhoewel het hier duidelijk investeringen betreft, die niet zozeer onderhoud en instandhouding beogen, maar veranderingen aan de inrichting van het openbaar domein, zijn de uitgaven gefinancierd met begrotingsmiddelen voor algemene onderhoudswerken en groenvoorzieningen.  Voor de werken aan de Grote Markt gaat het om € 300.000 , de Botermarkt € 200.000 en de Henri Horriestraat € 300.000 uit het budget voor onderhoudswerken. Maar schepen Griet Coppé beklemtoonde dat die cijfers nog niet definitief zijn, omdat de werken nog in uitvoering zijn. Wat betreft de aanleg van het De Coninckplein (het “Sint-Amandsplein”) wordt er uit het groenbudget een bedrag van € 550.000 uitgetrokken.

De vraag moet bij de meerderheid voor maagzuur gezorgd hebben. Want voor het eerst in meer dan 3 jaar eiste voorzitter Dirk Lievens (CD&V) de strikte toepassing van het huishoudelijk reglement en mocht gemeenteraadslid Lieve Lombaert in haar vraag om uitleg geen deelvragen verwerken. Maar Lieve Lombaert bleef via haar repliek aandringen en stelde toch een aanvullende vraag. Daaruit bleek dat het stadsbestuur voor deze plannen geen subsidies aangevraagd heeft en dat ze die ook in de toekomst niet zal aanvragen bij de Vlaamse overheid, zelfs niet in het kader van de ‘oproep stadsvernieuwing 2016’. "De subsidie-aanvraag heeft betrekking op toekomstige projecten en dat is hier niet van toepassing", voegde burgemeester Declercq daar aan toe.  Maar eerlijker : men gebruikt middelen die geen identificeerbare bestemming hadden in de begroting, zodat de pas aangestelde burgemeester bij een bepaalde groep snel kan ‘scoren’. Men zou bijna denken dat de stad geld op overschot heeft waardoor ze geen subsidies nodig heeft. Maar dan zouden we natuurlijk niet de bijna hoogste belastingen van de provincie hebben.