Stadsbestuur moet meer doen om de digitale kloof te verkleinen

Op 30 april 2017

N-VA Roeselare wil dat het stadsbestuur voldoende inspanningen doet om de digitale kloof te verminderen. Voor een groeiend aantal personen verandert de digitale samenleving sneller dan zij aankunnen.  “Het is niet omdat men thuis over een computer, tablet of smartphone beschikt dat men daarom ook met alle toepassingen kan werken. Soms zijn die toepassingen te veel gericht op een jong en hightech-vertrouwd publiek, en niet op senioren, laaggeschoolden, mensen in een armoedesituatie of mensen met een andere thuistaal dan het Nederlands,” zegt N-VA-fractieleider Brecht Vermeulen.

Schepen Henk Kindt (sp.a) wees erop dat het stadsbestuur als uitgangspunt heeft om de dienstverlening zo digitaal mogelijk te maken zodat er minder mensen naar het loket moeten komen tijdens de diensturen. Daarnaast doet de stad ook al enkele inspanningen om mensen de digitale werking aan te leren, vooral via ARhus, partners en verenigingen. Sinds kort heeft het stadsbestuur ook een aanvullend aanbod: een korte kennismakingsreeks van vijf sessies om computergebruik en het digitaal loket te leren kennen. Er waren al twee kennismakingsreeksen, die voor een volle zaal zorgden. Vermoedelijk komt er in het najaar nog een cursus.

Brecht Vermeulen (N-VA): “De inspanningen zijn nu nog te veel gericht op organisaties en personen die niet echt problemen hebben met computertoepassingen en digitale formulieren. Met twee kennismakingsreeksen bereikt het stadsbestuur een te klein deel van de groep die in de probleemzone zit. Als die reeksen trouwens zo snel volzet zijn, dan moet men daar meer op inzetten.”

In het kader van de dienstverlening buiten de kantooruren, het moderniseren van processen en het efficiënter maken van de werking, wordt steeds meer gebruik gemaakt van informatica en webgerelateerde toepassingen. Die evolutie, die zich in alle sectoren en internationaal voordoet, gaat snel. Dat kan omdat steeds meer gezinnen over een computer beschikken. 82 % van de Belgische gezinnen (met minstens één persoon tussen 16 en 74 jaar) had in 2016 een computer. De keerzijde is dat, naarmate het gebruik van computer en informatietechnologie een steeds belangrijkere rol gaan spelen, de zogenaamde digitale kloof een toenemend probleem wordt.

Hogere overheden hebben al inspanningen gedaan, o.a. met een nationaal actieplan ter bestrijding van de digitale kloof. 

Ook de stad digitaliseert haar eigen dienstverlening steeds meer. In het kader van haar sociaal beleid heeft ze, naast de digitalisering op zich, ook zelf de opdracht om lokale maatregelen te nemen om de digitale kloof te verkleinen.

Brecht Vermeulen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is