Stadsbestuur heeft geen visie i.v.m. de Kop van de Vaart. Hanekop = kankerplek!

Op 16 januari 2017

Je kan er niet naast kijken:  het voormalige veevoederbedrijf Hanekop staat al 8 jaar leeg maar is nog altijd niet opgenomen in het leegstandsregister.

Tijdens de afgelopen gemeenteraad vroeg raadslid Mieke Van Hootegem naar de reden hiervoor.

Burgemeester Kris Declercq  antwoordde dat in 2015 de maatschappelijke zetel werd opgeheven en dit zou kunnen verklaren waarom  er geen aangifte werd gedaan bij het departement Ruimte Vlaanderen.

Uit dit dubieuze antwoord moeten wij opmaken dat het stadsbestuur allerlei excuses zoekt. Men kan blijkbaar niets aan de situatie veranderen of is het veeleer een kwestie van niet willen? Hoe is het toch mogelijk dat het bestuur gedurende die 8 jaren van leegstand geen beweging kon krijgen in dit dossier? Dat zet uiteraard kwaad bloed bij de bedrijfsleiders die actief zijn aan de Kop van de Vaart.

N-VA heeft het stadsbestuur hierover al verschillende keren aangesproken, precies omdat de bedrijfsleiders bezorgd waren over de toekomst van de Kop van de Vaart. Zou de economie aldaar moeten wijken voor recreatie en wonen? Telkens opnieuw verzekerde de burgemeester dat het college prioriteit gaf aan de economische activiteiten. Maar wij stellen vast dat er weinig of niets ondernomen wordt. De resultaten van alle werk-en overleggroepen leverden tot op vandaag niets op. De Kop van de Vaart ligt er nog even verweesd bij als 8 jaar geleden. De infrastructuur is er nog 19de- eeuws en de leegstand van de site Hanekop is een rotte plek die elke economische ambitie de kop lijkt in te drukken.

Met een dergelijke, weinig attractieve uitstraling wordt de bedrijfsleiders alle ambitie en creativiteit ontnomen om te investeren in de toekomst. Maar ook nieuwe bedrijven met watergebonden activiteiten worden ontmoedigd. De huidige coalitie lijkt hoegenaamd niets te ondernemen om een nieuw, “bruisend” initiatief aldaar te lanceren. En hiermee bedoelen wij uiteraard niet de speelse evenementen waarmee de coalitiepartner komt aanzetten en die het recreatieve alternatief juist versterken.

Wordt het niet de hoogste tijd dat de leden van het stadsbestuur het achterste van hun tong laten zien? Wat is hun effectieve visie over de Kop van de Vaart? Wat is het resultaat van de vele gesprekken met de bedrijfsleiders? Welke initiatieven liggen er op tafel om de haven op korte termijn tot een eigentijdse en vooral “duurzame” economische pool te maken? Door een kosten-batenanalyse te laten uitvoeren zou het bestuur toch inzicht moeten krijgen in de haalbaarheid ervan voor dit economische knooppunt. Of heeft de coalitie nog steeds de wilde droom van een reconversie van de Roeselaarse haven naar Leuvens model (https://nl.wikipedia.org/wiki/Vaartkom)? Dit idee werd geopperd tijdens de opening van het ondertussen ter ziele gegane Infopunt “Stadsvernieuwing” in de voormalige Nationale Bank.

Maar het stadsbestuur beseft maar al te goed dat economie en recreatie niet samengaan.

Als deze knoop eindelijk eens wordt doorgehakt zal er ook een adequaat antwoord kunnen geformuleerd worden op de aanslepende mobiliteitsproblematiek. Een groot deel van deze ellende ontstaat in deze havenomgeving. De verbinding van de Ardooiesteenweg via het station met de Albert I-laan is tijdens deze legislatuur afgesloten waardoor de Ardooisesteenweg van winkelstraat naar spookstraat degradeerde en waardoor Krottegem nog meer tot een ghetto verkommerde.

Om de kleine ring te kunnen sluiten werd dan maar een bypass gecreëerd via de haven. Dat was allerminst zinvol aangezien hiermee een onduidelijke, onveilige en onhandige toegang gemaakt  te midden alle havenbedrijvigheid.

N-VA verwacht een duidelijke visie van de meerderheid (CD&V, sp.a, Groen), in het belang van iedereen.

 

Mieke Van Hootegem

Gemeenteraadslid N-VA

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is