Sluikstorten: camera’s of geen camera’s?

Op 23 december 2022

Sluikstorten: camera’s of geen camera’s?

Roeselare investeert via de bevolking en ook wel via het stadsbestuur vrij veel in het proper houden van de stad. Toch is vuil steeds weer aanwezig en blijft sluikstorten een moeilijk te bestrijden probleem. Zo merken we dat, zolang er een camera staat bij een glasbol, de problemen in de perken blijven. Maar zodra de camera weg is, wordt het soms weer heel erg. “Laatst zag ik zelf in mijn eigen wijk een staaltje van sluikstorten dat weinig te wensen overliet”, zegt gemeenteraadslid Bart De Meulenaer. Moeilijk evenwicht Wij zijn altijd voorstander geweest van camerabewaking en dat bewijst inderdaad zijn nut. Maar tegelijk zijn we ook beducht voor een overdreven gemonitorde samenleving en willen we niet dat iedereen constant op camera staat als hij maar een stap buitenzet. Er is dus een moeilijk evenwicht te bewaren tussen privacy en gemeenschapszin. Je kunt voor alletwee een gloedvol betoog afsteken waar je geen speld tussenkrijgt. Maar... dat is het nu net. We moeten daar dus wél een speld tussenkrijgen.

Het kan niet zijn dat wasmachines worden achtergelaten aan de glasbol als je ze gratis kunt gaan afleveren aan de recyclageparken. Dat moet inderdaad beboet worden, want als dat de hand uitloopt, heb je straks de hele stad vol would-be recyclageparken.

Maar, misschien kan er toch meer gedaan worden?

Ten eerste, ik vind dat er camera's moeten bijkomen om de lokale glasbollen te kunnen 'monitoren'. Het argument van privacy moet hier wat wijken voor gemeenschapszin, want als je afval bij de glasbol zet, sta je op publiek terrein en daar is de privacy de facto beperkter. De overheid moet de pizzadozen niet tellen in de vuilbakken dus dààr geldt het argument privacy onverkort, maar op straat bevinden we ons op openbaar domein en enige burgerzin is dan toch gewenst.

Ten tweede vind ik dat er toch nog meer lik op stuk beleid mag zijn met een snelle bestraffing. We moeten natuurlijk opletten dat we geen glasbolpolizei ontwikkelen
maar toch is een strikte houding noodzakelijk.

Dit standpunt moet gezien worden als een opbouwend deeltje oppositiewerk. We willen niet de indruk wekken dat de stad niet probeert, maar we willen ons steentje bijdragen aan 'nog beter proberen'.

Bart De Meulenaer.

Gemeenteraadslid N-VA Roeselare.