Roeselare, Rodenbachstad

Op 7 november 2016

Op  27 oktober 2016 was het 160 jaar geleden dat Albrecht Rodenbach in Roeselare geboren werd. Daarrond is bijzonder weinig georganiseerd door de meerderheid van CD&V, sp.a en Groen. In ARhus (= Albrecht Rodenbach Kenniscentrum) was er een standje op de vierde verdieping gewijd aan de figuur die aan Roeselare z’n bekendste bijnaam gaf: Rodenbachstad. Die tip kwam trouwens van N-VA Roeselare. De herdenkingsplaat  aan het sterfhuis van Rodenbach, dat werd afgebroken om plaats te maken voor de Munt, zou een prominente plaats krijgen,  ligt nog altijd stof te vergaren in de kelders van ARhus. Het zou jammer zijn als dit icoon van de Vlaamse ontvoogding in Roeselare – wij herhalen: de Rodenbachstad – voorts genegeerd wordt. Het zou nog erger zijn als de naam Rodenbach enkel en alleen geassocieerd wordt met het bekende bier, ook al versmaden wij “een pittig bruintje” niet. De Rodenbachstoeten van weleer waren een enorme publiekstrekker en zetten Roeselare op de kaart.

N-VA Roeselare blijft constructief druk uitoefenen om de trots over onze/de historische figuur te bewaren. Rebels en talentrijk als hij was, blijft hij van grote betekenis voor onze socio-culturele ontvoogding. Aandacht voor Albrecht Rodenbach is geen dwaze nostalgie, en is geen zaak van partijpolitieke recuperatie. Het tilt Roeselare op een hoger niveau als centrumstad.