Roeselare: inkoopstad van de toekomst?

Op 20 februari 2017, over deze onderwerpen: stadscentrum

N-VA Roeselare wil dat er structurele maatregelen komen om het handelscentrum aantrekkelijk te houden voor mensen die komen winkelen, vooral voor mensen van buiten Roeselare.  De grootste oppositiepartij doet hierbij enkele concrete voorstellen. Zonder de goed handelaars in het centrum verliest Roeselare haar troeven. De meerderheidspartijen (CD&V-sp.a-Groen) lijken echter alles te willen doen om auto’s uit het stadscentrum te houden, en alle verkeer in files samen te brengen. “Als je wil dat de winkels in het stadscentrum blijven draaien, dan mag je de slagader om de mensen er naar toe te brengen niet dichtknijpen. Verkeer bemoeilijken doet infarcten ontstaan. En verkeersinfacten in het centrum leiden op termijn tot een dood centrum”, aldus gemeenteraadslid Lieve Lombaert (N-VA).

Op 24 december 2016 werden de Grote Markt, de Ooststraat en alle zijstraten van de Ooststraat afgesloten voor alle verkeer door middel van grote grijze bakken, gevuld met zandzakjes.  Afspraak was dat de Ooststraat zou afgesloten zijn als er grote evenementen plaatsvinden. Maar is het nodig om de Grote Markt, de Ooststraat en de zijstraten af te sluiten op de vooravond van kerstmis? Wie nog wilde winkelen vond z’n weg niet meer naar de parkeerplaatsen en reed dan maar naar de winkelcentra langs de Bruggesteenweg om daar de laatste inkopen te doen.

De handelaars waren woedend omdat ze niet verwittigd werden en hebben meer dan 50% van hun omzet zien dalen op die dag. Het is trouwens niet de eerste keer dat er veel verlies is van omzet. Ook bij de werken aan de Grote Markt in maart 2016 was er veel minder volk in het centrum aan het winkelen. Ook toen hadden de handelaars reden tot klagen.

De Ooststraat is een (slag)ader in het centrum van Roeselare en die kan je niet zomaar afsnijden. Dan krijgt het hart geen zuurstof meer en sterft het af. Is dat wat er bedoeld wordt met dat sloganeske: Roeselare de retailstad van de toekomst?

N-VA Roeselare is geen voorstander van het afsluiten van de Ooststraat omdat het stadcentrum dan onbereikbaar gemaakt wordt voor mensen van buiten Roeselare. Er is immers in Roeselare een gebrek aan logische en vlotte alternatieven in de omgeving. Meer nog: mensen die komen van de deelgemeenten gaan liever elders winkelen dan in hun eigen stad.

Daarom pleiten wij als N-VA Roeselare voor het volgende :

•  een parkeergebouw nabij de Meensesteenweg op maximaal 400 meter van de Sint-Michielskerk. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de mensen die van Moorslede, Ledegem of Rumbeke via de Meensesteenweg komen en een parkeerplaats nodig hebben, niet over de Grote Markt en door de Ooststraat en Jan Mahieustraat moeten rijden om een parkeerplaats te vinden.  De drukte aan de Grote Markt en de Ooststraat zal daardoor sterk verminderen.
  • dat er 45 minuten ofL 60 minuten kort parkeren komt in de Ooststraat (eventueel tegen duurder tarief) (30 minuten is blijkbaar te kort volgens verschillende handelaars), met een sensor die onmiddellijk de NV Parkeren verwittigt.
  • dat het eenrichtingsverkeer in de Henri Horriestraat opnieuw van richting veranderd wordt, zodat men minder ver in de Ooststraat moet aanschuiven en een korter traject kan rijden naar de Muntparking.

Lieve Lombaert