Persmededeling Verkiezingsuitslag Mei 2019

Op 5 juni 2019

Volgens de recente verkiezingsuitslag, is het Vlaams Belang in Roeselare nipt de grootste partij geworden. 7 maand geleden, bij de gemeenteraadsverkiezingen, was de CD&V afgetekend de grootste partij.

Na iets meer dan een week bezinnen, willen we als N-VA Roeselare ook onze stem laten horen.  Wat zorgde voor die plotse ommekeer ?  Welke rol zal N-VA opnemen ?

Het stadsbestuur van Roeselare zette sterk in op citymarketing om kooplustigen aan te trekken. Men investeert om een gastvrije stad te zijn in straten, pleinen en vele activiteiten.  Met een Facebookcampagne en een groots evenement heeft de nieuwe bestuurploeg (CD&V, sp.a en Open VLD) haar bestuursdoelstellingen en concrete voorstellen aan de eigen inwoners bekend gemaakt.

Plots, een verkiezingsdag later wordt de goednieuws show geconfronteerd met krantenkoppen als:  “Groeten uit Krottegem, de ‘Gazastrook’ van Roeselare”, of komt men van de VRT een reportage draaien over de grote switch van stemmen na de gemeenteraadsverkiezingen.

Wat is er in die 7 maand veranderd in Roeselare? Volgens ons zeer weinig. Het gaat vooral om marketing.  3,5 jaar geleden besliste de CD&V om Kris Declercq als nieuwe burgemeester voor te stellen, ter vervanging van de weinig populair geworden Luc Martens. Kris Declercq had ontegensprekelijk een andere stijl, was volkser en overal aanwezig.  Maar ondanks de mooiere verpakking, werd het weinig gesmaakte beleid van Luc Martens en zijn ploeg gewoon verder gezet. Het schepencollege praat dan wel over inspraak maar luistert zelden echt naar zijn bevolking.  Zij gaat telkens verder op eerder genomen beslissingen, wat de bevolking er ook van vindt.

Sedert 2018 zijn er niet spectaculair meer vreemdelingen of mensen van vreemde afkomst bijgekomen in Roeselare.  Toch kunnen we niet ontkennen dat dit thema al leefde bij de gemeenteraadsverkiezingen, en nu zelfs zeer belangrijk werd.  De vluchtelingencrisis van 2015, de vervolgmigratiestromen (zoals gezinshereniging) en de problematiek van transmigranten en illegale aanwezigheid op het grondgebied heeft mensen bang gemaakt.  Mensen zien dat de grote steden zeker in het stadscentrum verkleurd geraken, en dat ook de kleinere steden en gemeenten een merkelijk grotere aanwezigheid van mensen van vreemde origine krijgen. Zij vragen zich af wat dit voor hen betekent ? Men heeft het gevoel dat er te weinig gevraagd wordt van de nieuwkomers om zich aan onze taal, tradities en gebruiken aan te passen. Men ervaart ook dat een steeds groter deel van het sociale vangnet naar mensen gaat die pakweg 5 of 10 jaar geleden nog niet in België verbleven.  Bij de sociale dienst van het OCMW valt het inmiddels op dat een zeer groot deel van de dienstverlening inmiddels naar laaggeschoolde mensen gaat die de Nederlandse taal moeilijk of niet beheersen.  Een steeds groter wordend aantal sociale woningen gaat naar mensen van vreemde origine, waarbij de taalbereidheidsvoorwaarde weinig concreets heeft opgeleverd. In grote steden zorgen de grote aanwezigheid van kinderen die thuis geen Nederlands als thuistaal hebben en wiens ouders zelf laag geschoold zijn, voor een trager leervermogen van ganse klassen, dus ook voor Nederlandstalige kinderen. Men vreest ook een impact op de financiering van de sociale zekerheid, op de betaalbaarheid van de pensioenen, ….  en men wil dat hun vrees weggenomen wordt. Daar heeft N-VA alleszins begrip voor. Daar steekt de N-VA haar kop niet voor in het zand.

Na de verloren gemeenteraadsverkiezingen heeft N-VA Roeselare sterk ingezet in het samenstellen van een nieuw team en zal ze als oppositiepartij haar verantwoordelijkheid opnemen om toezicht te houden op hetgeen het stadsbestuur wil realiseren. Dit niet alleen voor onze kiezers maar voor alle 62.000 inwoners.  N-VA Roeselare vraagt hierbij dat onze stadsgenoten de gemeenteraadsleden en bestuursleden blijven informatie geven zodat ze hun spreekbuis kunnen zijn.

Binnen onze mogelijkheden zullen we de dagdagelijkse problemen maar ook de zorgen om de toekomst blijven op de kaart zetten. We begrijpen de zorgen van onze inwoners over het veranderende straatbeeld dat na de grootsteden en provinciesteden nu ook meer en meer Roeselare verandert. We begrijpen de onzekerheid voor het behoud van onze sociale zekerheden. We weten dat welvaart nodig is om welzijn te financieren.

We  zullen de andere politieke partijen een hand uitsteken om een echt beleid te voeren zoals het moet in onze stad. Centrumrechts, met klemtonen op identiteit, veiligheid, respect, gezond verstand, financiële verantwoordelijkheid én het bieden van een mooie toekomst aan al onze medeburgers.

N-VA Roeselare