PERSBERICHT N-VA ROESELARE

Op 18 augustus 2019

N-VA vraagt onderzoek naar afstervende bomen in recent aangelegde Park Vande Walle

In 2016-2017 werd de parktuin rond de ‘Villa Vande Walle’ heraangelegd in opdracht van het stadsbestuur.  Het doel van de heraanleg was om de biodiversiteit en de structuurvariatie in het park te verhogen en waarbij de aanwezige fauna en flora nog steeds haar gading kon blijven vinden.

Nog geen 2 jaar na de heraanleg van het park blijken meerdere bomen af te sterven.  Het gaat hierbij zowel over grote bomen van meer dan 50 jaar oud, als over pas aangeplante bomen.

Brecht Vermeulen : “Hoe is het mogelijk dat een dergelijk project dat meer dan 330.000 euro heeft gekost, na minder dan 2 jaar zo veel afstervende bomen veroorzaakt. Is hier onoordeelkundig te werk gegaan ? Zijn er moedwillig zaken niet uitgevoerd om de kost te drukken ? Normaal kan je dat alleszins niet noemen.  Dat is ontoelaatbaar in het tweede grootste park in het stadscentrum. De N-VA wil dat de stad een onderzoek laat uitvoeren door een onafhankelijke expert om na te gaan wat de oorzaak is van deze bomensterfte, indien mogelijk nog zoveel mogelijk bomen redden, en alleszins te onderzoeken op welke manier de stad de geleden schade kan verhalen op de degene die daarvoor verantwoordelijk is.”

Voor N-VA is het belangrijk dat er genoeg kwalitatief groen aanwezig is zowel rond als in de stad. Bomen en groene schermen geven verkoeling, zuiveren de lucht van roet en fijnstof en werken rustgevend. N-VA wil daarom bijkomende bomen, heesters en vaste planten in het stadscentrum (niet enkel in het kernwinkelgebied) en in de deelgemeenten.

Bij de heraanleg van het park in 2016-2017 werden struiken verwijderd en vervangen door gras, waardoor het park minder gesloten overkwam. Bestaande bomen werden zoveel mogelijk behouden. Een aantal zieke bomen werden uit veiligheidsoverwegingen gerooid, maar ter compensatie plantte de stad 13 nieuwe bomen aan. De grootste aandacht ging evenwel naar een grote border met vaste planten langsheen het voetpad aan de Westlaan, en naar de fluorescerende steentjes in de betonpaden. Bij de werken werden zware machines ingezet, en werd de grondoppervlakte gefreesd.

De werken werden uitgevoerd door de bvba Vandeputte SYlvère (Deerlijk) naar een ontwerp van Buro Bosaert (Moorslede).

De villa werd in 1935 gebouwd door de Roeselaarse apotheker Vande Walle, naar een ontwerp van architect Joseph De Bruycker. Nadien werden villa en tuin na het overlijden van de apotheker eigendom van de stad. De villa deed eerst dienst als muziekschool en daarna gebruikte het OCMW de villa voor begeleid wonen.

Brecht Vermeulen

Gemeenteraadslid