Persbericht Mobiliteit in Rumbeke

Op 11 april 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Mobiliteit in Rumbeke ? Stop dit wanbeleid !

Met verbazing vernam N-VA samen met de Rumbekenaars dat het stadsbestuur op 9 april zonder voorafgaande communicatie verkeersremmende paaltjes plaatste in de Maria’s Lindestraat en in de Kaasterstraat. Het stadsbestuur wil daarmee minder en trager verkeer op die plaatsen.

Na het grote protest vanaf november 2018 tegen de plotse knip, liet schepen Coppé op de gemeenteraad eerst weten dat de knip één maand werd uitgesteld. Daarna besliste men in februari 2019 dat er eerst een globaal circulatieplan voor Rumbeke zou komen. Er was inspraak beloofd.  En er zou niets meer gebeuren zonder overleg met de betrokken bewoners.

VASTSTELLING 1 :  Er was geen voorafgaand overleg

Op de gemeenteraad van maart 2019 besliste de meerderheid om een studiebureau aan te stellen dat een circulatieplan moest maken in Rumbeke - inclusief een participatietraject - voor een prijs van 175.000 euro.  Dat bureau moest ook eerst de knelpunten en problemen in beeld brengen.

VASTSTELLING 2 :  Men voert maatregelen uit terwijl het studiebureau nog niet begonnen is.

Met een spektakelshow, een eigen website en Facebookpagina heeft de meerderheid vorige week in De Spil haar bestuursakkoord toegelicht aan de bevolking.  Participatie en draagvlak waren belangrijk. Het oplossen van mobiliteitsproblemen is nochtans een topprioriteit, maar over deze wegversmallingen werd met geen woord gerept….

VASTSTELLING 3 :  Inspraak en participatie zijn holle woorden voor de CD&V, sp.a en Open-VLD en alleszins voor Griet Coppé

Er kwamen wegversmallingen. Maar die ene in de Maria’s Lindestraat was veel smaller.  Hierdoor konden bredere auto’s met moeite passeren.  Wij kunnen ons niet voorstellen dat dit met advies of goedkeuring van de politie en brandweer is gebeurd.

VASTSTELLING 4 :  Deze ene wegversmalling zo smal maken, toont een verborgen agenda, namelijk het doorvoeren van een feitelijke knip

Voor N-VA Roeselare is dit ONAANVAARDBAAR

Dit soort beslissingen heeft impact op gans de Rumbeekse gemeenschap.  De inwoners moeten hierin altijd eerst betrokken worden.  Zij moeten kunnen inschatten wat de impact voor henzelf zal zijn.  Het protest van eind vorig jaar was duidelijk.
Bij de bespreking van het RUP “Kaasterstraat” op de gemeenteraad van november 2017 was de N-VA de enige partij die vreesde dat bepaalde verkeersstromen zich zouden verleggen naar o.a. de Koestraat.

N-VA blijft een grondige meting van de verkeersstromen eisen, rekening houdend met de schoolomgeving en de nieuwe verkeersinfrastructuur rond AZ Delta en  Top Motors, alvorens enige beslissing te nemen. Zonder cijfers en simulaties doet men aan blinde besluitvorming.  De CD&V verspert blijkbaar zelf haar weg vooruit.

Voor N-VA Roeselare,

Brecht Vermeulen, Justine Pillaert, Bart Stragier en Siska Rommel  (kandidaten bij de parlementsverkiezingen)

Frederik Declercq, Lieve Lombaert, Dieter Carron, Bart De Meulenaer (gemeenteraadsleden)