Patsergedrag en geluidsoverlast

Op 21 februari 2022, over deze onderwerpen: stadscentrum

Terug een fysieke gemeenteraad deze avond. N-VA Roeselare zal er terug staan met heel wat interventies. Bart De Meulenaer die niet alleen in de gemeenteraad zit maar ook in de politieraad komt maandag tussen bij een stemming over een aanpassing aan het nieuwe politiereglement.

Bart De Meulenaer bezorgde onderstaande tekst over een aanpassing die gaat over patsergedrag en geluidsoverlast.
"De stad wordt ook geconfronteerd met een toename van chauffeurs die roekeloos rijgedrag stellen. Het bestuursakkoord bepaalt dat topprioriteit gegeven wordt onder meer aan onaangepast rijgedrag en verkeerscriminaliteit. De burgemeester heeft de plicht om alle maatregelen te nemen die de openbare orde vrijwaren en garanderen. In een aantal gevallen zal het nodig zijn om de voertuigen van de roekeloze chauffeurs te immobiliseren en van de baan te halen als preventieve maatregel, het voertuig wordt derhalve bestuurlijk in beslag genomen. Ook gedrag waarbij de openbare orde wordt verstoord door overdreven geluidshinder (patsergedrag) wordt hieronder begrepen.
De definitie van dit bestuurlijk beslag sluit aan bij de definitie uit artikel 30 van de Wet op het politieambt van 5 augustus 1992 (Belgisch Staatsblad, 22 december 1992).
Het is nodig dat de kosten van deze bestuurlijke inbeslagname worden doorgerekend aan de roekeloze bestuurder, dan wel de eigenaar en/of houder van de nummerplaat in ondergeschikte orde, door middel van een retributie. De retributie is een forfaitair bedrag met inbegrip van de effectieve takelkost. Het komt immers weinig billijk over dat deze kostprijs zou dienen te worden gedragen door alle burgers, nu net de gevaarlijke houding van deze chauffeurs de meerkosten voor de stedelijke begroting veroorzaakt. Er wordt een differentiatie gemaakt in de tarifering naargelang de zwaarte van het voertuig, wat in verhouding staat met de door de takelfirma aangerekende kosten aan de stad; het stallen van zwaardere voertuigen is bovendien duurder. De betaling van de retributie dient te gebeuren op het moment van ophaling van het voertuig, nadat het bestuurlijk beslag werd opgeheven."
Bart De Meulenaer: "Ten eerste hebben wij alle begrip ervoor dat de stad wenst duidelijk te maken dat ze het met gierende banden rond de markt rijden, terugkeren langs de Delaerestraat en het Polenplein om dan opnieuw een rondje te racen, wil tegengaan. Reeds meerdere keren waren wij zelf getuige, vanuit het NVA secretariaat hoe sommigen menen de Nurburgring te hebben gevonden in de late uurtjes. Vroeger was er ook reeds een probleem met de rotonde aan Poco Loco en het is logisch dat de stad hiertegen optreedt, want veiligheid is een kerntaak van de overheid.
Maar zoals steeds is de kwaliteit van een reglement natuurlijk maar zo sterk als de kwaliteit van haar tekst.
Zo stel ik mij vragen bij de exacte definitie van patsergedrag en geluidshinder.
Immers, hoeveel decibel is storend en hoe gaat dat nauwkeurig gemeten worden? Hoe ver moet het venstertje opengedraaid zijn en hoe ver moet de arm buiten hangen om over patsergedrag te kunnen spreken? Ik begrijp dat de stad dit vervelende haantjesgedrag wil aanpakken, maar ze moet wel opletten dat ze hier niet in oeverloze discussies verzeild raakt. Wie gaat oordelen volgens welke criteria patsergedrag wordt vastgesteld? Wat zijn de objectieve criteria van ‘storend gedrag’ en hoe vermijden we dat we een burger beginnen te pesten wanneer die toevallig met zijn luide radio rondrijdt, zonder te willen storen, maar enthousiast meezingt in zijn auto?
Men moet hier goed nadenken of men komt in oeverloze discussies terecht en het probleem zal daarmee niet verbeteren, wel integendeel."