Onverantwoord financieel beleid bij OCMW én Zorgbedrijf

Op 15 december 2017

Vaststelling

De  stadstoelage 2018 aan het OCMW en aan het autonome Zorgbedrijf blijft alweer gebaseerd op de rekening  2012.  Er wordt dus - tot onze verwondering en tot ons gefundeerd ongenoegen - geen rekening gehouden met de  meest recente, bekende cijfers van 2017. Deze manier van werken brengt met zich dat het OCMW telkens een operationeel overschot vertoont van 2 miljoen euro en het Zorgbedrijf 4 miljoen euro overschot heeft. Dit teveel aan “stadstoelage” keert evenwel niet terug naar de milde schenker:  “de stad”,wij dus,de Roeselaarse belastingbetaler.

De al te milde stadstoelage voor 2018 van 7.252.432 euro aan het OCMW en 7.759.075 euro aan het Zorgbedrijf - samen 15.011.507 euro of in oude Belgische franken maar liefst bijna 606 miljoen  -  kan dus  heel wat minder zijn.

Voorstel

Voor het jaar 2018 moet volgens ons de stadstoelage verminderd worden met 3 miljoen euro (of ruim 120 miljoen oude Belgische franken). Dus: 6.252.000 euro voor het OCMW en voor het autonome Zorgbedrijf 5.759.000 euro. Met die toch al ruime “stadsteun” kunnen zowel het OCMW als het Zorgbedrijf voldoen aan alle behoeften.

Belachelijke beheerdoelstelling van het Zorgbedrijf

Het autonome Zorgbedrijf stelt zich tot doel om te werken zoals een vzw. Dat voorstel kunnen we steunen. Om dit te  kunnen realiseren moet er evenwel nog voor 5.000.000 euro gesaneerd worden. Het objectief is om dat streefdoel te bereiken na 30 jaar…Elke ondernemer uit de privésector zou een dergelijk voorstel  totaal belachelijk vinden en vanuit economisch oogpunt “totale onzin”. Welke manager durft zoiets voorstellen?

De uitdaging moet zijn om dit financiële gezondheidsobjectief te bereiken binnen een tijdspanne van 10 jaar. Dit lijkt ons redelijk en bovendien aanvaardbaar als voorstel om later van een verantwoord management te kunnen spreken.

Conclusie van N-VA Roeselare

Er zijn nog talrijke op- en aanmerkingen te maken over de manier waarop er wordt omgesprongen met de budgetten aan het OCMW en aan het Zorgbedrijf . We willen ons momenteel beperken tot bovenstaande fundamentele vaststellingen en onze twee bijzonder gezonde voorstellen.