Ondoordacht knippen doet het verkeer flippen

Op 20 november 2018

Op maandag 20 november zou het stadsbestuur Roeselare normaal gezien de knip doorgevoerd hebben aan de Maria's Lindestraat. Het zorgde voor een storm van protest van vele honderden amper enkele dagen tijd . Zowel omwonenden als wij protesteerden hiertegen voor de aanvang van de gemeenteraadszitting deze avond.Het is echt absurd om op dit moment alle verkeer te kanaliseren door de Koestraat, Hoogstraat of via de Oekensestraat en het centrum van Rumbeke ten voordele van een “beperkt" aantal inwoners in de Kaasterstraat.

De strategie van het stadsbestuur is totaal verkeerd.  We moeten eerst cijfers hebben van het verkeer gedurende lange tijd, en pas sedert de heraanleg van de Moorseelsesteenweg en van de bouw van Top Motors, en eigenlijk ook na de aanleg van de grote rotonde aan het AZ Delta. Die cijfers moeten gaan over de Koestraat, de Maria’s Lindestraat, de Kaasterstraat, de Grenadiersstraat, … om een volledig beeld te geven.  Pas na cijfers kan men doordachte beleidsbeslissingen nemen. Niet vooraf.

Dat is ondoordacht werken. Dat is werken zonder draagvlak.  Wij kiezen dus niet voor of tegen een knip, wel tegen willekeurig beleid.  Zolang niet bewezen is met cijfers en simulaties dat een knip noodzakelijk is, zijn wij tegen een knip, niet alleen in Rumbeke, maar ook elders. Gemeenteraadslid Filiep Manhaeve bracht dit ten berde op de gemeenteraad van deze avond. Schepen Griet Coppé antwoordde dat zij deze morgen een afvaardiging had ontvangen op het stadhuis samen met de burgemeester. De palen en verkeersborden zijn inmiddels gezet weliswaar met een plastiekzak. Het stadsbestuur zou een en ander onderzoeken ...maar zal nog in december 2018 nog beslissen. Amper enkele weken uitstel dus.