N-VA wil een dringende aanpak van de onveilige fietspaden in de Beversesteenweg

Op 21 februari 2020, over deze onderwerpen: N-VA wil veilig fietsverkeer langs de invalswegen van Roeselare

Fractieleider Brecht Vermeulen (N-VA) drong tijdens de gemeenteraad van februari 2020 aan om zo snel mogelijk (en dus zeker binnen de 5 jaar) de fietspaden in de Beversesteenweg tussen het rond punt aan de Autokeuring en de verkeerslichten aan de R32  te vernieuwen door een afgescheiden fietspad. Die drukke invalsweg moet ook groener worden.  Dat kan door de tussenstrook tussen de rijbaan en het fietspad breed genoeg te maken en in te vullen met grasstroken, een haag en bomen.

De N-VA richtte daarmee de aandacht op de onveilige situatie op dat deel van de Beversesteenweg.  De fietspaden zijn er smal, snel overgroeid met gras en liggen naast de autorijweg met veel langsrijdende vrachtwagens. Op deze invalsas van Ardooie naar Beveren is er de laatste jaren veel meer verkeer dan voorheen.  Dat kwam er door de komst van nieuwe bedrijven aan de Kruisboommolenstraat (o.a. Mulder, Gallon, Accent, …) en aan de voormalige site ‘Wever & Ducré’, maar ook door de activiteiten van VDL Jonckheere. Er kwamen zowel meer auto’s als vrachtwagens.

Met de nieuwe bedrijvenzone Krommebeekpark mag men zelfs uitgaan van nog meer autoverkeer en vrachtwagenverkeer.

Bij de aanleg van de wegen- en rioleringswerken voor de bedrijvenzone Krommebeekpark werd wel een stuk fietspad aangelegd dat veiliger is.  Maar dat sluit dan gewoon weer aan op de bestaande onveilige situatie.  Het stadsbestuur had van die wegenwerken gebruik moeten maken om alles over de hele lengte tussen het rond punt en de verkeerslichten aan de R32 aangelegd te krijgen.

Spijtig genoeg steunde de meerderheid het punt van de N-VA niet en kaderde het liever in de uitvoering van de principes van het bestuursakkoord, dat werd toegelicht op een commissievergadering in november 2019. De meerderheid verwaterde en verzwakte daarmee het concrete en gerichte voorstel van de N-VA.  De meerderheidspartijen hebben immers nog geen timing of prioriteiten bepaald. Daarenboven wil de stad de uitvoering van veel fietspaden ook afhankelijk maken van subsidies van de Vlaamse Regering. Die subsidie-aanvraag moest nog worden ingediend.

Het Memorandum 2018 (dat door de stadsdiensten werd opgemaakt) vermeldt dat er 30 kilometer fietspaden en 7 kilometer fietssuggestiestroken werden aangelegd in de voorbije legislatuur.  Het doet ook volgende suggesties aan het beleid :

-          Vervolledigen van het fietsroutenetwerk en de fietssnelwegassen (…)

-          Kiezen voor vrijliggende fietspaden (…)

De N-VA is op zich tevreden dat het stadsbestuur in de huidige legislatuur meer gaat inzetten op fietsveilige wegen.  Het Meerjarenplan voorziet daarvoor alvast 5.320.000 euro.

De aandacht van N-VA voor meer fietsveiligheid op invalswegen is zeker niet nieuw. Op de gemeenteraadszitting van april 2015 vroeg Brecht Vermeulen (N-VA) meer aandacht voor de veiligheid van fietsers langs de Roeselaarse drukke wegen. Vooral op hoofdassen en invalswegen (zoals de Iepersestraat buiten de Westlaan, de Groenestraat, de Gitsestraat en de Sint-Eloois-Winkelstraat) was dit gevaarlijk omdat er soms helemaal geen fietspaden zijn, omdat ze te smal zijn of ze naast de rijweg liggen en automobilisten er op enkele decimeter naast de fietser hoge snelheden kunnen ontwikkelen.  De N-VA wilde dat het Roeselaarse fietsaanpakplan niet enkel zou focussen op fietssuggestiestroken en fietsstraten in het centrum, maar ook voor de deelgemeenten en de wijken buiten de kleine ring.

Schepen Griet Coppé (CD&V) erkende dat  gescheiden fietspaden ideaal zijn om mensen aan te moedigen om meer dan vandaag de fiets te gebruiken en dat die zeker bij de grote invalswegen nog te veel ontbreken. Maar haar antwoord maakte ook duidelijk dat er geen enkele concrete investering gepland was om daar ook maar iets aan te verbeteren.   De N-VA vond tijdelijke snelheidscontroles van automobilisten in het kader van fietsveiligheid minder belangrijk dan schepen Coppé. Dat is een handhavingsmiddel maar zonder investeringen in de infrastructuur kan men met snelheidscontroles geen onveilige situaties permanent verbeteren.

In het Fietspadenrapport van mei 2013 vonden de lezers van Het Nieuwsblad dat de fietspaden aan de Ardooisesteenweg tot de slechtste van Roeselare behoren.

Het onderzoek van Lize Vanhaverbeke en Annelien Callens, twee toenmalige masterstudenten in de gezondheidsvoorlichting en -bevordering (UGent), concludeerde ook al in 2013 dat driekwart van de fietsroutes niet over een fietspad beschikten. Ook in Roeselare bleek de veiligheid van de schoolroutes niet optimaal.  Geen fietspaden, geen oversteekplaats voor fietsers of te smalle fietspaden: het zijn maar enkele van de problemen waar schoolgaande fietsers dagelijks mee geconfronteerd worden.