N-VA wil beslissing verhuis politiepost Botermarkt naar stationsgebouw herzien

Op 4 september 2016

De N-VA Roeselare vindt de verhuis van de politiepost aan de Botermarkt naar het nieuwe stationsgebouw geen goed idee. Er zijn teveel tekortkomingen en onvolmaaktheden aan deze locatie en de voordelen tegenover de huidige locatie blijven beperkt. N-VA wil wel onderzoeken of de leegstaande Rijkswachtkazerne aan de Mandellaan geen beter alternatief is.

De CD&V-sp.a-Groen hebben enige tijd geleden beslist om de politiepost aan de Botermarkt te verlaten en die te verhuizen naar het toekomstige nieuwe stationsgebouw. Dat komt vooral de NMBS financieel goed uit. Aangezien de politiewerking er zelf nauwelijks voordelen in ziet, lijkt het dat de verhuis naar het nieuwe stationsgebouw vooral gebeurt omwille van interne politieke redenen voor de lokale meerderheidspartijen.

Voormalig burgemeester Luc Martens (CD&V) verwoordde het met: “Pal in het hart van de stad, bijzonder zichtbaar en in een omgeving die gekend staat als kwetsbaar”.

Maar is dat wel de juiste motivatie om een politiepost te lokaliseren ? N-VA Roeselare vindt alvast van niet. Politie-interventies gebeuren niet vanuit een politiepost, maar wel via patrouilles die door de dispatching (in het gebouw van de Politiezone RIHO in het Accent Business Park) worden aangestuurd. En ’s avonds zijn de meeste politieposten niet voldoende bezet om ook nog open te blijven. De kwetsbare omgeving zal bijgevolg nog even kwetsbaar blijven.

Daarnaast zijn er nog tal van bezorgdheden. Brecht Vermeulen : “Door het knippen van het autoverkeer in Krottegem en in het kernwinkelgebied is het stationsgebouw dikwijls moeilijk bereikbaarheid met de wagen. Wat we nu al weten over het toekomstige verkeerscirculatieplan in het centrum, zal die bereikbaarheid zelfs nog moeilijker maken. Het is ook niet evident dat de lokale politiepost ondergebracht wordt in een stationsgebouw, omdat daar de spoorwegpolitie bevoegd is. Het mag ook niet de bedoeling zijn dat de politiezone RIHO door deze verhuis nog meer aangiftes moet registreren voor feiten die in andere zones gebeurd zijn. En tenslotte moeten we ook aandacht hebben voor het veiligheidsrisico (kogelvrij glas, toegangsmogelijkheden en evacuatie, beveiligde autostandplaatsen, terreurniveau 3, een stationsgebouw in een centrumstad…).”

Ook de politiemensen zelf lijken weinig enthousiast om naar het toekomstige stationsgebouw te verhuizen.

Naar verluidt zou het vooropgestelde budget ook niet meer haalbaar zijn.

Daarom stelt N-VA Roeselare voor om het plan te verlaten en de politiepost niet te verhuizen naar het nieuwe stationsgebouw. In de eerste plaats moet grondig gemotiveerd worden dat een verhuis van de huidige politiepost aan de Botermarkt absoluut noodzakelijk is. Die motivatie werd tot op heden nog nooit gegeven.

Indien een verhuis toch noodzakelijk is, doet er zich misschien wel een andere opportuniteit voor, die vermoedelijk veel goedkoper en comfortabeler zal zijn, namelijk de vroegere Rijkswachtkazerne aan de Mandellaan. Het administratief gebouw werd in 2014 nog gebruikt door de dienst Douane en Accijnzen. Zij zijn daar uit vertrokken en zitten nu aan de Rondekomstraat te Roeselare. Het gebouw staat leeg en wordt momenteel gebruikt door de firma Interim Vastgoedbeheer. Ook de voormalige schietstand en de garages zijn op dit moment ongebruikt.

In een antwoord op een eerdere vraag uit 2014 heeft de Regie van de Gebouwen laten weten dat ze de gebouwen zal afstoten vermits geen enkele federale dienst de administratieve en logistieke gebouwen nog wenst te gebruiken.

Contact : Brecht Vermeulen Brecht.vermeulen [at] n-va.be - 0475 / 24 61 20