N-VA- voorstellen i.v.m. zinvolle nieuwe straatnamen verworpen

Op 29 juni 2018

Op de gemeenteraadszitting van juni werd de principiële goedkeuring gevraagd voor enkele  nieuwe straatnamen. Op zich is dat geen zaak om lang over te discussiëren.

Natuurlijk kan er best grondig nagedacht worden over de keuze van een zinvolle nieuwe straatnaam. Hiervoor wordt traditiegetrouw door het Schepencollege raad gevraagd aan de Deelraad Erfgoed van de stad.

De gemeenteraadsleden van N-VA fronsten toch even de wenkbrauwen bij de voorstellen die deze keer op tafel kwamen.

Voor de nieuwe verkaveling tussen de Robaardstraat en de Gitsestraat was het voorstel: “Optimistenstraat” en “Geluksstraat”. Dit was ingegevendoor de bevoegde schepen van cultuur Dirk Lievens, die aan de Deelraad gevraagd had om een naam te zoeken die “blijde gevoelens” oproept.

N-VA diende een amendement in met de voorstellen “Carlottastraat”  en “Marie-Linstraat”. Die verwijzen naar de reuzen van Roeselare en sluiten perfect aan op de namen “Rolariusweg” en “Robaardstraat” (ook genoemd naar  2 Roeselaarse reuzen). De meerderheid was hiervoor niet te vinden.

Discussie was er ook over de nieuwe naam de “Topweg”. De “Topweg” is de nieuwe weg langs de Koestraat, waar het bedrijf Top-motors zich zal vestigen. N-VA vond dit geen goed idee, want  10 jaar eerder was het dan misschien de “Cofarweg” geworden. N-VA stelde voor om deze weg de  “Robert Mulaertstraat” te noemen en dat sluit aan op de bestaande straatnamen die ook verwijzen naar de geschiedenis van het kasteel van Rumbeke. Maar ook dit voorstel viel in dovemansoren.

Siska Rommel,

N-VA-gemeenteraadslid