N-VA Roeselare wil meer aandacht voor verkeersveiligheid na afschaffing Veldbosstraat

Op 23 februari 2018

Het stadsbestuur heeft ingestemd met de vraag van fractieleider Brecht Vermeulen (N-VA) om de verkeersveiligheid aan de Veldbosstraat, Kleine Moststraat en Groenestraat te verbeteren.

Om de bouw van een groot serrecomplex tussen de Rijksweg en de Kleine Moststraat mogelijk te maken, heeft de gemeenteraad op 19 februari 2018 beslist om de bestaande buurtweg 38 Veldbosstraat af te schaffen en de bestaande “Trage verbinding” tussen de Oostnieuwkerkesteenweg en de Groenestraat  (de huidige Veldbosstraat) , te vervangen worden door een nieuwe “Trage verbinding”.  Maar zonder de nodige maatregelen, vond N-VA-fractieleider Brecht Vermeulen - die zelf buurtbewoner is - die nieuwe fietsverbinding onlogisch en vooral veel onveiliger dan de huidige trage weg.  Immers :

Het noordelijk deel van de Veldbosstraat zal veel meer vrachtverkeer verkrijgen dan nu want het zal ook de ontsluitingsweg zijn voor Barias, voor de bedrijvenzone en voor het centraal opslag- en distributiegebouw van de glastuinbouwzone.
Er komt een vreemde oost-west fietsverbinding vanaf dat opslaggebouw tot aan de Kleine Moststraat, vlak aan de grens met Oostnieuwkerke.
Die Kleine Moststraat is een behoorlijk smalle straat, waar kruisend verkeer niet overal mogelijk is. Dat straatje wordt - zeker tijdens de spitsuren - veel gebruikt als een sluipweg.  Na de afschaffing van de Veldbosstraat zal die Kleine Moststraat nog veel meer gebruikt worden.  Die Kleine Moststraat heeft zeker aanpassingen nodig om de veiligheid van de zwakke weggebruiker te verbeteren.
Het kruispunt tussen de Groenestraat en de Kleine Moststraat is ook een bijzonder onveilig kruispunt wegens de beperkte zichtbaarheid en de afwezigheid van verkeersremmende maatregelen. Er waren al verschillende ongelukken zowel met verkeer dat vanuit de Kleine Moststraat komt als met verkeer dat naar de Kleine Moststraat wil afslaan. Gelukkig nog nooit met lichamelijke schade.  Maar zonder verkeersremmende maatregelen aan de Groenestraat wordt dit kruispunt levensgevaarlijk.  Het probleem van de onaangepaste snelheid op de Groenestraat (waar theoretisch een maximum van 50 km/uur geldt) werd door Brecht Vermeulen trouwens al meer dan eens aangekaart op de gemeenteraad en bij de politie.

Op de gemeenteraadszitting verklaarde schepen Coppé dat ze onvoldoende vertrouwd was met de verkeersstromen aan de Veldbosstraat, Kleine Moststraat en Groenestraat, maar dat ze begrip had  voor de bezorgdheid en zou onderzoeken welke gepaste maatregelen er moeten genomen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Brecht Vermeulen wees terloops ook op de slordige opmaak van het dossier, dat tal van fouten en onduidelijkheden bevatte.
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is