N-VA Roeselare wil lokale opvang asielzoekers door Welzijnshuis afbouwen

Op 28 september 2018
Asielzoekers

De N-VA wil dat Roeselare de individuele opvang van asielzoekers afbouwt en op termijn stopzet. De vrijgekomen gebouwen moeten terug aan de lokale gemeenschap worden gegeven. “Asielopvang zal steeds vaker in collectieve centra gebeuren. Het is niet de taak van een lokaal bestuur om voor asielopvang te zorgen”, zegt N-VA-lijsttrekker Bart Delaere.

Roeselare vangt momenteel een zestigtal asielzoekers op in de zogenaamde Lokale Opvang Initiatieven (LOI’s). Die LOI’s zijn er in de vorige regeerperiodes gekomen om de opvang van asielzoekers te spreiden over Vlaanderen en de verantwoordelijk deels bij de lokale besturen te leggen. Het Welzijnshuis krijgt daarvoor financiële compensaties van Fedasil, maar stelt wel infrastructuur en patrimonium ter beschikking.

In een omzendbrief van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken staat dat men de opvang van asielzoekers wil concentreren in collectieve centra. Daarop besliste Fedasil om in veel LOI’s te snoeien. Dat gebeurde ook in Roeselare. “Toch blijven er een zestigtal opvangplaatsen behouden. De N-VA ijvert voor een verdere afbouw en uiteindelijke stopzetting van deze opvang. Wij vinden het niet de taak van een lokaal bestuur om asielopvang te organiseren. De middelen en gebouwen die hiervoor gebruikt worden, kunnen beter ingezet worden voor de noden van de lokale bevolking”, aldus N-VA-lijsttrekker Bart Delaere.