N-VA Roeselare wil afbouw van de lokale opvanginitiatieven voor asielzoekers.

Op 29 maart 2021

Nu blijkt dat 24% van de LOI-woningen in Roeselare niet bezet worden, vindt N-VA dat het aantal opvangplaatsen voor asielzoekers in Roeselare verder kan afgebouwd worden, net zoals dat in 2018 al gebeurde.

Fractieleider Brecht Vermeulen (N-VA) : “Op termijn mag voor ons het Lokaal Opvangnetwerk voor asielzoekers (LOI) in Roeselare zelfs volledig worden afgebouwd. Als het van ons afhangt kiezen we uitsluitend nog voor collectieve opvangstructuren, zoals in het buitenland.  We kunnen begrijpen dat in extreme omstandigheden - zoals de Europese asielcrisis van 2015 -  voor bijkomende opvang gezocht werd.  Maar nu is 15% van de capaciteit in België nog onbezet.  Veel van die LOI-plaatsen worden ook niet bewoond door mensen die een grote kans hebben om als vluchteling erkend te worden. Uit diverse gesprekken heb ik vernomen dat afgewezen asielzoekers en ook reeds erkende vluchtelingen in die LOI-woningen wonen, en dat is niet waarvoor ze dienen”.

Schepen Bart Wenes verklaarde op een vraag van Brecht Vermeulen dat er in Roeselare 71 opvangplaatsen in LOI (Lokaal Opvang Initiatief, georganiseerd door het OCMW maar mee gefinancierd door de federale overheid) zijn, namelijk 67 vaste en 4 tijdelijke. Daarvan zijn er momenteel 54 bezet, en 17 al dan niet tijdelijk geschorst.

Van zodra asielzoekers een erkenning als vluchteling of subsidiair beschermde hebben gekregen, moeten zij die LOI-opvangplaats verlaten en zelf naar een eigen woning op zoek te gaan. Maar het is een gekend gegeven dat een aantal van die personen dat niet vrijwillig doet. Ook in Roeselare is het OCMW momenteel bezig om via de gerechtelijke weg drie erkende vluchtelingen als LOI-bewoners uit te zetten.

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Sammy Mahdi heeft naar de lokale besturen een brief  geschreven met de vraag om het aantal LOI’s uit te breiden. Maar de stad Roeselare zal niet ingaan op de vraag.

Door het niet wegwerken van de historische achterstand van aanvragen, en door het nauwelijks terugsturen van uitgeprocedeerde asielzoekers, blijft de druk op de opvang groot. Die steeg in België van 21.343 plaatsen op 1 januari 2019 naar 26.751 plaatsen in 2020 naar 28.180 plaatsen in januari 2021. Op 15 maart 2021 werden 23 491 personen opgevangen , dit komt overeen met een bezettingsgraad van 84%. Een deel van die opvang gebeurt in de Lokale Opvanginitiatieven, die door de OCMW’s worden georganiseerd en waarvoor zij ook een vergoeding krijgen van de federale overheid.

Door de wereldwijde corona-crisis lag het aantal mensen dat in 2020 en in de eerste maanden van 2021 een asielaanvraag of een ander verzoek tot internationale bescherming indiende uiteraard lager dan de jaren daarvoor.  Maar naast de asielprocedures zijn er ook de hervestigingen van vluchtelingen.

Brecht Vermeulen

Gemeenteraadslid en fractieleider N-VA Roeselare