N-VA Roeselare kiest voor een beter mobiliteitsplan in Rumbeke

Op 19 oktober 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, stadscentrum

Inspraak is belangrijk. De maatschappij, waar we met z’n allen deel van uitmaken, kunnen we mee sturen. Als N-VA Roeselare vinden we de interactie met de inwoners van Rumbeke in verband met  het mobiliteitsplan dan ook een positieve zaak. We roepen onze medebewoners daarom graag op om de voorstelling van dit plan bij te wonen. Die vindt plaats op zowel 25 als 26 oktober 2021  in het Fabriekspand (zie  https://www.roeselare.be/formulier/inschrijving-infomarkt-mobiliteitspla... ). Let op: je moet wel vooraf inschrijven !

Wil je de visie van N-VA Roeselare kennen? Dan vind je heel wat nuttige informatie in volgende tekst…

Dit mobiliteitsplan ontstond na discussies in verband met de zone Maria’s Lindestraat.  De zogenaamde “knip” zorgde voor heel wat spanningen en leidde tot een burgerinitiatief. Deze zone van Rumbeke onderging tijdens het laatste decennium grote veranderingen en daarbij werd geen rekening gehouden met de mobiliteitsnoden en er werd zeker niet vooruit gekeken. Wie kreeg het niet op de heupen van de ‘ad hoc’-aanpassingen en het gebrek aan visie en luisterbereidheid van het stadsbestuur?

We waren in Roeselare toch al wat gewoon! De zogenaamde herinrichting van bijvoorbeeld de Westlaan, van de stationsomgeving of van de Godelievewijk had al aangetoond dat het Roeselaarse mobiliteitsbeleid met haken en ogen aan mekaar hangt en vooral een immobiliteitsbeleid is. Ook in verband met de geplande aanpassingen in de Ardooisesteenweg is er volgens de dienstdoende schepen  geen globale visie over de aanpak van de zone. Zonder veel overlegmomenten worden wijzigingen zonder meer doorgevoerd. Testopstellingen, waarvoor we als N-VA Roeselare gepleit hebben in de gemeenteraad, hoeven zelfs niet voor de verantwoordelijke beleidsmakers…

Als N-VA Roeselare gaven we eerder al via ons Huis-aan-Huisblad de basisprincipes weer die wij belangrijk vinden. Wij willen een duidelijke nuance aanbrengen aan het door Stad Roeselare voorgestelde STOP-beleid. Wij houden er niet van dat gebruikers van het publieke domein tegen elkaar opgezet worden maar we willen, hoe moeilijk dit ook mag zijn, een evenwicht vinden waardoor de diverse soorten mobiliteit veilig naast elkaar kunnen plaatsvinden. (https://roeselare.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/files... )

Wat vandaag voorligt en ook aan de bevolking voorgesteld wordt, beantwoordt niet aan de visie van N-VA Roeselare. We beseffen weliswaar dat mobiliteit anders moet, dat men meer op de fiets moet, dat verkeer veiliger moet kunnen verlopen. Maar we beseffen ook dat dé enige, echte oplossing niet bestaat en dat elke medeburger een vrije keuze moet kunnen blijven maken over hoe hij zich wil verplaatsen. In de dagdagelijkse praktijk worden dan ook verschillende mogelijkheden gecombineerd. De beschikbare cijfers tonen dit duidelijk aan. Daarom zijn principes zoals vrije keuze, het niet verplaatsen van problemen, blijvende aandacht voor verkeer op minder ideale momenten (als er sneeuw ligt of als het regent) én betaalbaarheid extreem belangrijk voor ons (zie beeld 1).

Roeselare, en in het verlengde daarvan Rumbeke, is een ‘autoland’. Meer dan 30.000 wagens vormen de basis van onze mobiliteit. Ook de statistieken tonen duidelijk aan dat 79% van de mensen de wagen gebruiken voor hun woon-werk- of woon-school-verkeer. Dat mag zeker evolueren naar een meer ‘ecologische’ mobiliteit. Het zou bovendien positief zijn mochten het stadbestuur en de andere overheden hier het voortouw nemen voor hun eigen wagenpark of voor de bussen.  Ook nodig: faciliteren van elektrificatie en het voorzien van opladers op de openbare weg.

Vandaag horen we van de vele mensen die we gesproken hebben dat de wagen voor hen écht nodig is.  Toch gebruikt men ook graag andere vervoersmiddelen. Vandaag wordt er veel gecombineerd. Jongere gezinnen die werken, kinderen naar school brengen en ook andere activiteiten hebben, slagen er zonder die wagen niet in hun leven vlot georganiseerd te krijgen. Oudere mensen slagen er zonder die wagen niet in om actief aan het sociale leven deel te nemen. De meerderheid van de inwoners van Rumbeke behoren tot die bevolkingscategorieën.

Met een positieve benadering van de problematiek zal men meer mensen overtuigen. Vandaag ervaren we de voorliggende voorstellen vooral als een anti-autobeleid dat tot méér stress en  méér verkeersproblemen zal leiden bij de inwoners van Rumbeke. Ondanks de grote kosten voor dit onderzoek betwijfelen we ten zeerste dat het tot een echte verbetering zal leiden. Onze stedelijke overheid zal zich nu evenwel kunnen verschuilen achter de inspraakmomenten. Het is dus belangrijk om allerlei bedenkingen en kritische opmerkingen over dit mobiliteitsplan te uiten!

Enkele voorbeelden?

Als N-VA Roeselare zijn we niet tegen fietsstraten en het veilig inrichten van de publieke ruimte voor voetgangers of fietsers. De échte stedelijke kern, ook die van Rumbeke, mag zeker zo ingericht worden. Reden: de noodzakelijke ruimte er niet is om het verkeer te scheiden. We willen zelfs verder gaan. We pleiten ervoor om het centrum van Rumbeke anders te gaan inrichten om ook de levenskwaliteit en de mogelijkheden voor allerlei activiteiten te verhogen. Jammer dat we daar in de voorstellen niets over vernemen. Zie beeld 3.

 

We begrijpen echter bepaalde keuzes niet, zoals fietsstraten inrichten op plaatsen waar dat niet nodig is. Bijvoorbeeld: de Guido Gezellelaan is een straat die perfect gesitueerd is om het verkeer in Rumbeke meer te spreiden. Wat stelt men voor? Maak er een fietsstraat van. Dat er een ruim fietspad ligt dat, indien nodig, nog verbreed kan worden maakt niet uit. Dat een fietsstraat een ‘zone 15’ is (op basis van de snelheid van een kind dat fietst) zou moeten betekenen dat je die enkel inricht op plaatsen waar het niet anders kan. Het gevolg in dit scenario is dat men de auto’s via een beperkter aantal straten door Rumbeke zal sturen en men de uitwijkmogelijkheden quasi afsluit door het toepassen van het fietsstraatprincipe.

 

De visie van N_VA Roeselare: Rumbeke kan zonder grote ingrepen bijsturingen op het vlak van mobiliteit krijgen. Het quasi afsluiten van straten is daarbij totaal zinloos. Het verplaatsen van de verkeersproblemen naar andere straten is dat ook. Ook: Het weghalen van parkeerruimte, het versmallen en inrichten van onnodige schoolstraten. Bij de Rumbeekse scholen is er voldoende ruimte om afzetzones en veilig verkeer mogelijk te maken mits enige goede wil aanwezig is.

We vinden bijvoorbeeld geen concreet plan om de Rijksweg ter hoogte van de Koestraat te ondertunnelen. Als er al een infrastructuuraanpassing nodig is dan is het deze wel. Wanneer zal die uitgevoerd worden? Wachten op een Rumbeeks mobiliteitsplan hoefde alvast niet. De diverse zware ongevallen en de afsluiting voor de bewoners die erg ver moeten omrijden nu, vereisen toch een dringende oplossing.

De Maria’s Lindestraat ter hoogte van de Oekensestraat wil men bijvoorbeeld afsluiten en men denkt eraan om een bijkomende straat aan te leggen die dichter tegen het kruispunt bij de Rijksweg zou uitkomen. Ook dat lijkt ons niet doordacht omdat op die manier bijna tegen het kruispunt met de Rijksweg nog een extra straat zal toekomen, terwijl er nu al twee zijn.

Er zijn tientallen situaties die we kunnen opsommen en becommentariëren. Daarom ons advies naar alle inwoners van Rumbeke:  bekijk wat voorligt en kom ook tussen om je mening te geven. Hiervoor mag u ons ook altijd mailen op roeselare [at] n-va.be .

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is