N-VA Roeselare heeft actieplan voor Oude Tramstatie

Op 2 mei 2017

Tegen de visie van de meerderheidspartijen in wil N-VA Roeselare de oorspronkelijke vorm van de Oude Tramstatie zoveel mogelijk behouden, het gebouw zo goed mogelijk renoveren en het met een duidelijke bestemming in gemeenschappelijk beheer geven aan een vzw en het stadsbestuur.  “Het is duidelijk dat het stadsbestuur zelf het beheer niet wil doen van dit leegstaande gebouw,” stelt N-VA Roeselare vast. Maar de N-VA biedt een concreet alternatief, dat in de voorbije maanden al bij verschillende deskundigen werd afgetoetst. Op zaterdag 22 April ’17 was de Oude Tramstatie ook reeds onderdeel van het actieplan Krottegem. In plan Krottegem wenst N-VA Roeselare een renovatie van de Oude Tramstatie en een opwaardering tot erfgoed van de stad.

De N-VA heeft een draagvlak gevonden voor de oprichting van een opdrachthoudende vereniging zonder winstoogmerk.  Het initiatief van Marnik Phlypo, de vele positieve reacties op de Facebookpagina ‘Roeselare vroeger en nu’ en de verklaringen van de vzw “Krottegemse Ransels” bewijzen dat ook. Deze opdrachthoudende vereniging zou over het oude tramstationsgebouw een peterschap krijgen, analoog met het peterschap voor funeraire monumenten op de Oude Stedelijke Begraafplaats. N-VA reikt de hand naar iedereen die een warm hart heeft voor de Oude Tramstatie om snel die vzw op te richten.

Deze vzw kan een crowdfunding opzetten op basis van het concrete project van de architect. De stad kan het bedrag, dat ze in de huidige plannen bepaalt voor het gebouw, als investeringssubsidie ter beschikking stellen van de opdrachthoudende vzw.

Volgens N-VA Roeselare, kan de vzw samenwerken met VDAB, VTI Roeselare, VTI Izegem enz. om de renovatie zo veel mogelijk te laten gebeuren door mensen in een leertraject of scholieren.  Enkel de eventuele stabiliteitswerken, de draagmuren en de dakconstructie moeten uitgevoerd worden door erkende aannemers. De vzw ook kan sponsoring in natura verkrijgen van handelaren in bouwmaterialen. De vzw bepaalt bovendien zelf het tempo van de renovatiewerken, op basis van de sponsoring, financiële middelen en samenwerkingsverbanden.

Eerdere communicatie van het stadsbestuur leidde tot allerlei misvattingen. Het gebouw staat immers helemaal niet op instorten, en ook het dakgebinte buigt niet door. De staat en de stabiliteit van het gebouw zijn veel beter dan algemeen werd aangenomen. Minstens één architect heeft al aangeboden om de studie voor de renovatie kosteloos te doen.  Hierdoor zal de kostprijs voor de renovatie ook veel lager uitvallen dan de vroeger vermelde 500.000 euro. 

In het stadsbestuur heerst ook de verkeerde veronderstelling dat er geen nood meer is aan een bijkomend buurthuis of bijkomende vergaderzaaltjes.  PC De Kiem is niet voldoende als vergaderruimte en omdat de splinternieuwe kantine van Club Roeselare niet opgesplitst kan worden, kan ze ook moeilijk als vergaderzaal dienen.  Het was in juli 2014 een verkeerde beslissing van het stadsbestuur om het plan op te bergen om van de Oude Tramstatie een buurthuis te maken.

In oktober 2016 kwam er heel mistige communicatie van schepen Filip Bouckenooghe (Groen).  Het stadsbestuur zou de Oude Tramstatie opnemen in een nieuwe groenzone in Krottegem, al werd niet uitgesloten dat een deel van het gebouw gesloopt zou worden.  Alhoewel er behoorlijk wat communicatie was  over het feit dat de Oude Tramstatie deels bewaard zou blijven, toch ging de grootste aandacht naar de creatie van een groenzone. Een landschapsontwerper (dezelfde die de opdracht kreeg voor de aanleg van het de Coninckplein) moest een nieuwsoortige groenzone ontwerpen met verschillende mogelijkheden : een speelzone voor de kinderen, een zelfpluktuin, een ontmoetingsplek, een plaats voor een barbecue, de integratie van een deel van het gebouw, …

Het stadsbestuur informeerde de buurtbewoners vorige woensdag, 26 april 2017, over het voorontwerp dat ze liet opmaken voor de Oude Tramstatie en het groen errond. Daarin worden de toren en de watertank behouden en wil het stadsbestuur een fietsenstalling in het gebouw én de afbraak van een deel van het dak.  Het is weinig verwonderlijk dat veel buurtbewoners ontevreden zijn over het voorgestelde plan.

Het vervallen en overwoekerde gebouwtje achter café ‘Stad Brugge’ maakt deel uit van de geschiedenis van de stad Roeselare.  De Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst RADAR noemde het  een zeldzame getuige van het stoomtramverleden in Vlaanderen. Het werd gebruikt voor de tramverbinding tussen Tielt en Roeselare. De stoomtrams konden er hun voorraad water aanvullen.

Contact: N-VA Roeselare – Persverantwoordelijke: Justine Pillaert – 0476 75 73 24

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is