U bent hier
Mobiliteit in Rumbeke? N-VA Roeselare stelt zich veel vragen.
Mobiliteit in Rumbeke? N-VA Roeselare stelt zich veel vragen.
De heisa rond ‘de knip’ in de zone Kaasterstraat/Maria’s Lindestraat zette heel wat in beweging. Er kwam druk van lokale burgerinitiatieven en ook van N-VA Roeselare. De protesteerders konden zich niet vinden in die plotseling opgelegde aanpassingen op deze route. Bovendien was er heel wat onmin van buurtbewoners in verband met extreme bouwwoede in verschillende zones, zowel voor commerciële gebouwen als voor woningen. Die onfortuinlijke situatie zorgde ten slotte voor een bijzonder helder moment bij ons stadsbestuur… Er werd dus een dure studie besteld...
In dialoog gaan met de bevolking en de situatie objectief laten onderzoeken is altijd goed. De vraag is natuurlijk: hoe pak je dat het best aan? Met een Leuvens studiebureau?? Of met de lokale administratie die op een gezonde manier in overleg gaat? Kiezen dus tussen gezond ‘boerenverstand’ uit de eigen regio of (zogezegde) specialisten uit Leuven? Tussen de studieresultaten die Vectris/Mobiel 21 voorstelde zit niets dat niet op een andere, efficiëntere en véél goedkopere manier verkregen kon worden volgens N-VA Roeselare. Er werden tenslotte 345.000 eurootjes (omgerekend een kleine 14 miljoen oude Belgische franken) betaald voor die Leuvense studie/”consultancy”. Hun analyses en cijfermateriaal (op basis van tellingen) tonen toch wel wat aan.
Het belangrijkste resultaat van dit dure studieonderzoek is dat er geen ‘groot’ probleem is in Rumbeke. Wat bijsturingen zijn misschien nodig, maar er zijn geen duidelijk structurele problemen. N-VA Roeselare kan dit bijtreden. Toch is er 1 zone waar de toestand problematisch is: de zone waar er nieuwe gebouwen en vele honderden woningen komen aan de Rijksweg. Niemand (althans bij onze stedelijke overheid) had blijkbaar over de mobiliteit in verband met de nieuwe bouwsituatie nagedacht. Eén van de oplossingen om met een ventweg (parallelweg naast een grote weg) te werken werd ooit aangekaart, onder meer vanuit bewonersgroepen en ook in eerdere plannen werd die oplossing geopperd. Plots was die oplossing fout. Reden? Het maximaliseren van de oppervlakte? Wat extra ruimte om toch nog die vijf huizen extra te kunnen bouwen? En het bijhorende winkelpand?
Dit Leuvense onderzoek vroeg blijkbaar ook behoorlijk wat tijd. Onder meer de situatie in de Oekensestraat, die erg duidelijk is voor mensen met gezond verstand, moest lang onderzocht worden… De situatie: de fietsers die bijna tot tegen de auto’s aan komen, de onveilige oversteekplaats aan de Wervickhovestraat. Maar eventuele snelheidsremmende maatregelen konden niet aangepakt worden vooraleer er een grondige analyse was gepubliceerd!... Nochtans is dat kruispunt een sleutelpunt geworden in Rumbeke. Vele jongeren en volwassenen die naar de sportterreinen moeten, steken er over. Velen nemen die fietsroute richting Rumbeke en Roeselare. Er werden heel wat vragen gesteld aan het stadsbestuur om hier aanpassingen door te voeren. Om onduidelijke redenen kon dit niet!
Voor het afsluiten van de Maria’s-Lindestraat kon men wél snel wat paaltjes, verkeersborden en verf vinden. Toch waren er maar enkele mensen die hierom vroegen. Voor dat problematische centrale verkeerspunt vanuit Oekene kon een vlug ingrijpen niet en moest er dus eerst een uitgebreid en peperduur onderzoek gebeuren…. Begrijpe wie kan.
De conclusie van N-VA Roeselare: het stadsbestuur heeft onverantwoord gehandeld door Rumbeke zo sterk uit te bouwen met bewoning en handelszaken, zonder een goed zicht te hebben op de gevolgen voor het verkeer. Nu zitten we met een situatie die nog moeilijk goed op te lossen is. Hopelijk wordt het volgende stadsbestuur een ploeg van mensen die vooruit willen kijken, die tijdig anticiperen op problemen. N-VA Roeselare is in elk geval kandidaat.
Wat denken jullie hierover? Bemerkingen zijn altijd welkom. In de reacties of op via mail naar roeselare [at] n-va.be