Meerderheid geen duidelijke visie rond nieuwe locatie Moskee

Op 6 juni 2017

Vreemd ,om  in recente persberichten  te moeten lezen, dat schepen Bouckenooghe geen probleem ziet in een nieuw onderkomen van de moskee El Nour in de Tramstraat.

Hieruit concludeerde raadslid Mieke Van Hootegem dat er duidelijk verschillende visies zijn binnen de meerderheid en was dan ook benieuwd naar hun echte standpunt voor een nieuwe moskee in de Tramstraat.

Het antwoord van bevoegde schepen tijdens de afgelopen gemeenteraad was zeer kort: “we zijn niet aan zet “. Blijkbaar wil men zich niet verder uitspreken of deze locatie wel of niet geschikt is. In plaats daarvan wordt de vraag simpelweg naar onze fractie teruggespeeld. Als oppositielid in de vorige legislatuur zou hij beter moeten weten wie de vragen stelt en wie het antwoord geeft!

De vzw El Nour  heeft nood aan een nieuwe grotere locatie voor hun moskee omdat de huidige locatie in de Spinnerstraat te klein zou zijn geworden voor de groeiende groep moslims. Hun oog is gevallen op de ruim 2500 m2 loods aan de Koornstraat/Tramstraat.

Voor onze fractie is het van belang, dat men bij het toewijzen van een plaats voor de nieuwe moskee, rekening houdt met de ruimtelijke en milieutechnische aanpak van de omgeving. Het gebouw moet ook de nodige veiligheidsgaranties bieden , terdege rekening houdend met de mobiliteitsaspecten.

Het schepencollege ging in september 2015 akkoord met de verkavelingswijziging van de oude loods  en volgde het advies van de Gemeentelijk Stedenbouwkundige Ambtenaar zonder aanvullende opmerkingen. Opvallend dat het toen niet noodzakelijk werd geacht om bijkomende adviezen in te winnen van andere diensten, meer in het bijzonder die van mobiliteit.

Nadat de deputatie in februari 2016 de vergunningsbeslissing vernietigd had, omwille van een procedurefout, diende de vzw El Nour een nieuwe aanvraag in tot verkavelingswijziging.

In september 2016 besliste het schepencollege ,in tegenstelling met het jaar voordien, om de aanvraag tot het schrappen van lot 1A uit de verkaveling te weigeren. Opvallend was dat er nu wel adviezen werden ingewonnen door de dienst mobiliteit. En zonder die schrapping van het perceel uit de verkaveling , ook geen vergunning voor een moskee  in het gebouw, vermits de verkaveling het lot 1A voor woongelegenheden bestemt.

Diezelfde argumenten werden reeds een jaar eerder geformuleerd door de N-VA fractie en onderschreven wij recent nog als één van de actiepunten in ons toekomstplan “opwaardering Krottegem”

Mieke Van Hootegem

Gemeenteraadslid