Maak van de nieuwe GAS-boetes voor kleine snelheidsovertredingen geen geldmachines

Op 6 december 2021

De N-VA is geen principiële tegenstander om kleine snelheidsovertredingen met GAS-boetes te bestraffen, maar wil vermijden dat de bevolking deze nieuwe handhavingsmaatregel ervaart als een middel om extra geld in de stadskas te brengen en niet om de verkeersveiligheid te verhogen.  Met de beruchte flitspaal aan de Jules Lagaelaan zorgde de stad met eenzelfde argumentatie in 2015-2016 ook voor een monsteropbrengst van meer dan 1,5 miljoen euro boetes in een jaar tijd terwijl aan de verkeersveiligheid op die plaats nauwelijks iets veranderde.

Net zoals in Mechelen, Willebroek, Temse en andere steden en gemeenten, heeft de gemeenteraad van Roeselare principieel beslist om GAS-boetes in te voeren bij lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50.

Brecht Vermeulen (N-VA) wilde dit in een eerste proefperiode beperkten tot beperkte snelheidsovertredingen in schoolomgevingen én tijdens de schooltijd voor zover de bijkomende middelen worden gebruikt om nog meer veiligheid te bieden aan de zwakke weggebruikers nabij schoolomgevingen.  Dat zijn immers de plaatsen waar de grootste risico's op materiële en lichamelijke schade bij de zwakke weggebruiker zich voordoen.

De andere partijen waren hiermee niet akkoord.

Brecht Vermeulen (N-VA)  wilde ook dat auto’s met buitenlandse nummerplaten niet ongestraft zouden blijven, terwijl brave burgers van hier snel en streng gestraft zouden worden voor een kleine snelheidsovertreding.

Brecht Vermeulen wees er op dat dit kwam overwaaien van het parket van Antwerpen, omdat die de beperkte snelheidsovertredingen wegens capaciteitsredenen niet meer prioritair beschouwde. Eigenlijk zegde men dat men er tijd en personeel tekort voor had, en dat men het dus voor een deel straffeloos liet.  In de communicatie wordt dan beweerd dat het handhavingsluik van de overtredingen in handen en beheer van het stadsbestuur zou komen.  Da is echter niet correct, want de vaststellingen zullen nog altijd door de politie gebeuren niet door de stad.  De politie kan autonoom beslissen waar ze gaat controleren en waar niet.

In het verleden is het nog al gebeurd dat de politie snelheidscontroles deed aan schoolomgevingen op weinig risicovolle momenten (’s avonds in de vakantie bijvoorbeeld) of op plaatsen waar er weinig gevaar was maar waar de pakkans groot was.

De gemeenteraad ging wel akkoord met een voorstel van Brecht Vermeulen om een jaarlijks gedetailleerd rapport en evaluatie te maken van de aldus vastgestelde overtredingen.