Leegstand in de binnenstad: waar knelt het schoentje?

Op 23 november 2015, over deze onderwerpen: Leegstand, stadscentrum

Men kan er niet naast kijken, in het centrum van Roeselare komen meer en meer winkelpanden leeg te staan .Het stadsbestuur vindt echter dat dit de goede richting uitgaat en  fixeert  zich vooral op de Ooststraat .Anderzijds wil men toch nieuw leven in de winkelstraten blazen en hiervoor lanceerde de stad onlangs een prestigieus kernplan .

Met dit plan men anticiperen op de inkrimpende retailmarkt en dit vooral in de kern van de stad. Hiervoor wordt een kernwinkelgebied afgebakend.

De kernversterkende  maatregelen die in het actieplan omschreven worden gaan van heffen van belastingen, uitreiken van premies, verfraaiing van de kern, het lanceren van een cityapp en het voeren van een actief acquisitiebeleid.

Tijdens de laatste gemeenteraadszitting van oktober werd een deelaspect van dit plan ter stemming voorgelegd.  Het feit dat de stad verkiest om te wachten met de publieke voorstelling tot na de gemeenteraad getuigt van weinig respect voor de raadsleden alsook het niet aanvaarden van ons voorstel om dit agendapunt te verdagen naar een volgende zitting.

In februari  2014 vroeg mijn collega Bart De Meulenaer in de gemeenteraadszitting hoe het kwam dat  de stad met glans een subsidie voor handelskernversterking vanuit de Vlaamse regering aan zijn neus liet voorbijgaan. Hierop antwoordde de bevoegde schepen “ we hebben alles al gedaan” .

Vreemd nu wij vaststellen dat ongeveer 18 maanden later dezelfde schepen een  nieuw subsidiereglement voor het kernplan voorlegt. Is men destijds wakker geschoten dat er dringend iets aan de leegstand en de attractiviteit van onze handelskern moest gedaan worden?  Blijkbaar kwam de overheid toen maar voor 30% tussen en diende de stad de rest bij te passen. Nu moet het volledig subsidiebedrag gedragen worden door de stad. Is hier trouwens wel geld voor in tijden van budgettaire krapte zeker als men nu stelt dat men nog niet weet hoeveel budget hiervoor wordt voorzien?

De mosterd hebben ze gehaald van steden zoals Blankenberge, Ieper en Kortrijk. Het hiervoor aangesteld studiebureau stelt blijkbaar in alle gemeenten dezelfde maatregelen voor.

Door allerlei subsidies toe te kennen zowel  aan handelaars  binnen en buiten het kernwinkelgebied vragen wij ons sterk af of dit geen druppel is op een hete plaat . Zal dit echt iets uithalen om de leegstand te bestrijden of ligt het probleem veel dieper? Is men bv. ook niet vergeten aandacht te besteden aan de leegstand boven de winkels? Je hoeft maar even naar boven te kijken om te zien dat bepaalde winkels gewoon staan te verkrotten. Dit komt een duurzame en bruisende stad zeker niet ten goede!

Wij kunnen alleen maar vaststellen dat deze subsidies  te laag zullen zijn  om een zelfstandige  te doen bewegen. Op deze manier heeft dit geen enkele meerwaarde.

Naast de subsidies wil men ook bestraffen met als doel  de te hoge huurprijzen te doen zakken .De leegstandsbelasting wordt teruggebracht tot één jaar en bovendien wordt de belasting jaarlijks verhoogd van 50 naar 100%.Dit is een traditionele strafmaatregel waarvan de bevoegde  schepen  zegt dat het niet de bedoeling is om de stadskas hiermee te spijzen??Wij zijn hier absoluut geen voorstander van en zijn van oordeel dat de markt zichzelf zal reguleren mochten de huurprijzen inderdaad te hoog zijn.

Ons algemeen besluit is dat we hier een aantal maatregelen zien die weinig zoden aan de dijk zullen brengen. Ondertussen is bv. Blankenberge al zover dat het in feite niets uithaalt.Uit een eerste evaluatie van augustus j.l.  blijkt dat 2 handelaars ingegaan zijn op een fusionering, 1 pand verhuisd is van buiten naar binnen het kerngebied en  3 starters zich hebben gevestigd in het kernwinkelgebied.

Moeten wij dit dan dunnetjes overdoen als blijkt dat dit geen meerwaarde heeft?

Waar knelt het schoentje dan wel, het is niet door enerzijds  boetes op te leggen en  anderzijds subsidies uit te reiken dat je een betere winkelbeleving in de stad krijgt. Er is aanbod genoeg maar de vraag blijft weg omdat de klant geen zin heeft om door een stuntelig mobiliteitsplan en een verfoeilijk parkeerbeleid zich nog naar de stadskern te begeven.

Wat uiteindelijk het nieuwe kernplan zal opleveren zal de toekomst uitwijzen. Wij blijven dit uiteraard van dichtbij opvolgen.

Mieke Van Hootegem

Gemeenteraadslid