Knip Jules Lagaelaan deels ongedaan gemaakt.

Op 7 december 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De N-VA neemt met genoegen kennis van de beslissing van het schepencollege omtrent de mobiliteit aan de Jules Lagaelaan en de Trakelweg, waarmee ze schoorvoetend haar eerdere verkeerde beslissingen stilletjes weer probeert recht te zetten.
Het doorknippen van de Jules Lagaelaan aan de achterkant van het station was zo een verkeerde beslissing. Zowel in de gemeenteraad als in het verkiezingsprogramma 2018 wilde N-VA de knip in de Jules Lagae ongedaan maken en terug traag verkeer voor en achter het station mogelijk maken.  De meerderheid van CD&V – sp.a – Groen koos er in 2014 voor om de achterkant van het station verkeersvrij te maken, behalve voor bussen en voor fietsers.  Alhoewel er een verkeersbord stond, konden autobestuurders nog altijd doorrijden om via het busplein de Ardooisesteenweg te bereiken.  En dat deze ze dan ook nog. Daarom installeerde het stadsbestuur op 16 november 2015 een ANPR camera aan de Jules Lagaelaan. Die bracht in 1 jaar tijd meer dan 1,5 miljoen euro GAS-boetes op.  Een absoluut record qua inkomsten maar een dieptepunt qua beleid. Totdat men eindelijk paaltjes plaatste.  Burgemeester Kris Declercq liet voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 nog weten dat hij keek voor een hernieuwd circulatieplan mét een aanpassing van de doorstroming aan het station. Maar concreet was daar in de voorbije 3 jaar niets van te merken. Tot vandaag plots blijkt dat er een proefopstelling komt die op daluren traag verkeer toch mogelijk maakt van de Jules Lagaelaan naar de Ardooisesteenweg.
Dat ook de Trakelweg nu weer toegankelijk wordt, was eveneens een punt uit het verkiezingsprogramma van N-VA in 2018. Dit kwam de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de bedrijven die daar gevestigd zijn zeker niet ten goede.  N-VA betreurt het wel dat de meerderheid nu de Trakelweg enkel openstelt voor vrachtverkeer met bestemming in de Trakelweg en dus niet voor doorgaand verkeer.  Brecht Vermeulen : "Voor ons mocht dit ook voor doorgaand vervoer en niet enkel voor vrachtwagens. Wij stellen vast dat het stadsbestuur dat zal controleren met een - vermoedelijk bij een private firma gehuurde - vrachtwagensluis, door middel van ANPR-technologie en met hoogte- en breedtedetectie. Wij voorspellen nu al dat we hier opnieuw zullen meemaken dat tientallen achteloze automobilisten en bestuurders van een motorfiets toch zullen aangetrokken worden om ook deze weg te gebruiken, en massaal een GAS-boete zullen krijgen."

De pogingen van de meerderheid konden nog veel beter, maar ze zijn een eerste stap in de goede richting.