U bent hier
Jouw toekomst in Krottegem! 25 actiepunten van N-VA Roeselare
Dat Krottegem als buurt in Roeselare vaak over het hoofd wordt gezien en nu eigenlijk meer vermeden dan bezocht wordt, kan voor N-VA Roeselare niet langer door de beugel. Daarom stellen wij u een concreet actieplan voor die een oplossing zal bieden aan de grootste knelpunten in Krottegem. Té lang werd er stilgestaan en werd door de voorbije legislatuur geen aandacht geschonken aan de diversiteit, het woonbeleid en de veiligheid in de buurt. Het is tijd voor verandering, en dit actieplan biedt hiervoor degelijke fundamenten.
Mobiliteit is sowieso al problematisch voor gans Roeselare. In Krottegem wensen wij de volgende ingrepen te verwezenlijken. De Jules Lagaelaan moet opnieuw verkeer toelaten en we wensen dan ook de knip ongedaan te maken. Het station is een belangrijke verkeersas in Roeselare en daarom is het wenselijk dat er opnieuw traag verkeer rond het station mogelijk is. Net zoals de verbinding tussen de Spoorweglaan en de Trax site, wensen wij een fietserstunnel tussen de Leenstraat en de Spanjestraat. Op die manier worden gevaarlijke verkeerssituaties aan het groot rond punt (aan de brandweer) vermeden. De Ardooisesteenweg is onveilig, voor zowel automobilisten als zwakke weggebruikers. Een fietspad is zeker nodig op deze drukke invalsweg. Rond de Onze–Lieve–Vrouwemarkt is het vaak onduidelijk waar men niet en wel mag rijden. Bijgevolg verbeteren en vereenvoudigen we daar de verkeerscirculatie. Tenslotte streven wij ernaar om de Trakelweg – Kop van de Vaart – opnieuw te openen. Met deze visie sluiten wij Krottegem niet langer fysiek af van het stadscentrum.
Veiligheid(sgevoel) is een volgend pijnpunt. Het ongemakkelijke gevoel dat er heerst bij het rondwandelen in Krottegem is de laatste jaren alleen maar gestegen. Met deze maatregelen willen we het onveiligheidsgevoel aanpakken. Een eerste belangrijke stap is de burgers uit deze buurt informeren over de regelgeving. Daarbij aansluitend willen we ook een actieve controle invoeren op de naleving. Een logisch gevolg is dat overtredingen effectief gestraft moeten worden. Nog té vaak is er domiciliefraude en zijn de verblijfsstatuten niet in orde. Ook hier voeren we controle uit en straffen we waar nodig. Drugshandel en –gebruik zijn schering en inslag in Krottegem. Dat is uiteraard niet meteen promotie voor een buurt. Hier opteren wij voor een strenger optreden. Dat geldt trouwens voor het volledige grondgebied Roeselare. Tenslotte moeten camera’s op een gerichte manier worden ingezet, doordacht en met oog op het veiliger maken van de buurt. N-VA Roeselare wil op die manier een veiligere en socialere buurt bekomen.
Wonen in Krottegem. Vroeger was Krottegem een pure arbeiderswijk. Vandaag zijn er prachtige herenhuizen en is de buurt veel gevarieerder geworden qua woongelegenheden. Spijtig genoeg is er een té hoge concentratie aan sociale woningen. Wij willen een betere spreiding over het grondgebied van Roeselare. In de wijk zijn ook veel krotten aanwezig, panden die verhuurd worden die eigenlijk nauwelijks leefbaar zijn. Dat kan niet voor ons. Daarom zou de stad de mogelijkheid moeten hebben om panden strategisch op te kopen om op deze manier de woonkwaliteit te verhogen. Het uitwerken van een buurtplan, onder een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) voor Krottegem, dient tegemoetkomen aan een gevarieerder woonaanbod met onder andere ook meer groen. Jonge gezinnen en eerste kopers moedigen we zo ook aan om in Krottegem te komen wonen. Voor verjonging en vernieuwing van de buurt stimuleren we nieuwe vormen van wonen zoals cohousing en kangoeroewoning. Tenslotte zou de moskee moeten verhuizen naar een plaats met meer parkeermogelijkheden.
Leefmilieu en groen is soms ver te zoeken in Roeselare. In Krottegem is beton goed vertegenwoordigd en dit doet de buurt grijs en grauw lijken. Tijd om er een groene, inspirerende en gezellige buurt van te maken. Dat willen we ten eerste mogelijk maken door het vele zwerfvuil en sluikstorten aan te pakken. Een groene oase creëren kan ook gedeeltelijk door geveltuintjes te stimuleren en een groen lint te voorzien. Bloembakken op verscheidene plaatsen zorgen voor een mooier uitzicht en brengen leven in de brouwerij. Het Munitieplein is grijs en grauw, maar vooral heel gevaarlijk. Wij willen zo snel mogelijk de aanwezige munitie onder het plein verwijderen en hier een groene zone van maken. Ten laatste dient de Oude Tramstatie te worden gerenoveerd en opgewaardeerd tot erfgoed van de stad. Dat prachtig stukje geschiedenis laten wij niet zomaar verloren gaan.
Als laatste actiepunten willen we ook economie en vrije tijd aanhalen, twee heel belangrijke aspecten voor regio’s en buurten in steden en gemeenten. Wij willen niet dat Krottegem leeg staat en verkommert. Met ons plan wensen wij ondernemerschap te stimuleren en het aanbod inzake vrije tijd in de buurt te vergroten. De vroegere bibliotheek ‘De Vriendschap’ wordt niet naar waarde ingevuld. Wij streven dan ook naar een nieuw en innovatief gebruik van dit gebouw, dat over veel mogelijkheden beschikt. Leegstaande handelspanden zijn nooit aantrekkelijk voor een buurt. Via een leegstandbeleid zullen wij een stop tegen deze trend inroepen. Spijtig genoeg geldt dat niet enkel voor Krottegem. Bij het wegwerken van leegstand denken wij ook meteen aan het stimuleren van jong ondernemerschap. ‘Starter van het jaar’ zou jonge mensen belonen om te durven ondernemen. Vroeger werd de Onze–Lieve–Vrouwemarkt gebruikt voor tal van evenementen. Het is voor ons dan ook een evidentie dat we van deze markt meer gebruikmaken bij tal van evenementen. Denken we maar aan sportevenementen, concerten enz. Op die manier betrekken we deze markt ook meer bij het stadscentrum. Tot slot is er nog het Stedelijk Sportstadion. Dat staat er, en daarmee is alles gezegd. Ons actieplan voorziet in een opwaardering van het Sportstadion, iets waar al zo lang naar gestreefd wordt. Sporten is gezond en daarom zullen we ook investeren in meer sportbeleving in Krottegem.
N-VA Roeselare wil via bovenstaande peilers een duidelijke visie voor Krottegem verwoorden. Door een helder actieplan komen mobiliteit, veiligheid, wonen, leefmilieu en economie en vrije tijd op de voorgrond. De buurt zal zo opnieuw de plaats en aandacht krijgen die hij verdient.