Herdenking slachtoffers Eerst Wereldoorlog

Op 13 december 2015, over deze onderwerpen: Herdenking, Oorlog

Op 2 november 2015 legde Brecht Vermeulen namens de Kamer van Volksvertegenwoordigers een bloemenkrans neer bij de Rumbeekse slachtoffers van Schuwe maandag.  Geert Messiaen, voorzitter van de Verbroedering van vaderlandslievende verenigingen, richtte een bijzonder woord van dank aan Brecht Vermeulen voor zijn aanwezigheid en aan de Kamer voor het deelnemen aan de hulde met een bloemenkrans.

Enkele dagen later, op 8 november, was er ook de jaarlijkse herdenkingsplechtigheid van de  British Torch of Remembrance Belgian Branch (BTBB). Die Belgische vereniging nodigt elk jaar een delegatie van de British Torch of Remembrance uit Groot-Brittanië uit voor een bezoek aan “Vlaanderens velden”. Die BTBB heeft in Roeselare haar standplaats en is ook veruit de grootste vereniging in de Verbroedering van Vaderlandslievende Verenigingen.

Tijdens hun pelgrimstocht wordt samen met de Britten een hulde gebracht aan de gesneuvelde soldaten van de eerste wereldoorlog op de erebegraafplaats te Roeselare. “They gave their today to give us a tomorrow”. Na het hijsen van de vlaggen, stak men op de Grote Markt de Torch of Remembrance aan met het vuur dat vanuit Groot-Brittanië werd meegebracht. Vervolgens trok men onder begeleiding van de Harmonie “De Verbroedering” (Beveren) en twee pipers naar het Britse Erepark op de oude stedelijke begraafplaats voor een serene plechtigheid.

Namens de Kamer van Volksvertegenwoordigers legde Brecht Vermeulen er een bloemenkrans neer, naast die van het stadsbestuur, de British Torch of Remembrance, en verschillende verenigingen.

N-VA Roeselare was ook nog vertegenwoordigd door de gemeenteraadsleden Lieve Lombaert en Trees Coffyn, alsook door enkele bestuursleden.

Op het stadhuis werd Brecht Vermeulen ook gevraagd om nog een slottoespraak en een bedanking in het Engels te geven voor de Britse genodigden.

Uiteraard waren er op 11 november ook verschillende plechtigheden om de wapenstilstand te herdenken.