Heractivatie middenstand na Corona, voorstel rond het parkeerbeleid

Op 1 maart 2021

Momenteel op de gemeenteraad:

Bart De Meulenaer doet een mooi voorstel om na de Corona-crisis de Roeselaarse middenstand terug geactiveerd te krijgen.

Kortgeleden heeft Torhout beslist om parkeren in Torhout weer helemaal gratis te maken.

In Torhout was het de CD&V schepen die het aankondigde. En ze heeft een punt.
Het gevaar is reëel dat de postcovid-tijd niet meteen de vroegere gezelligheid zal inluiden.
Wij denken dat we ook in Roeselare voor de klanten zullen moeten vechten. We zullen mensen
moeten aanlokken om naar hier te komen en we zullen ieder obstakel moeten ruimen.
Niet alleen omdat we daarmee alle obstakels weghalen voor onze horeca, maar ook, omdat we onze horeca zo
de psychologische steun geven en hun laten voelen dat we hopen dat ze snel weer goed mogen draaien.

Want het gaat niet alleen om de horecabazen zelf, die hopelijk met de vele steunmaatregelen de tijd zullen
overleefd hebben, maar ook de horecamedewerkers, die meestal minder op steunmaatregelen konden
rekenen. Jobstudenten, mensen met bijbaantjes.... we moeten die harde werkers toch ook vooral het gevoel geven
dat we een duwtje in de rug willen geven. We geven de klant het gevoel dat hij welkom is en dat
Roeselare nog steeds het kloppende hart van West Vlaanderen is gebleven.

Ook de rest van de zelfstandigen zal daar deugd van hebben, want zeg nu eerlijk, winkelen is toch niet van winkel naar winkel
stappen en dan snel weer naar huis? Het sociale contact is daarbij niet onbelangrijk en wij hebben nu eenmaal de gezellige
gewoonte om dat op een terrasje met een koffie of een pintje te beleven.

Daarom stellen wij voor om op de middag de gratis parkeertijd weer tot twee uur te verlengen (12u tot 14 u) en
vanaf 17 u weer gratis te maken op donderdag,vrijdag en zaterdag, tot het einde van dit jaar, te starten vanaf
de opening van de terrassen en horeca-aangelegenheden.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het College van Burgemeester en Schepenen opdracht te geven het nodige te doen teneinde de retributie aangaande het parkeren van voertuigen voor wat betreft de betalende zone tijdelijk op te schorten, en dat voor de hierna vermelde tijdstippen en periode : van maandag tot en met zaterdag van 12u tot 14u en tevens op donderdag, vrijdag en zaterdag tussen 17u en 18u en dit vanaf de opening van de terrassen en horeca-aangelegenheden tot het einde van dit jaar. Indien hiervoor een reglementswijziging noodzakelijk is dient deze door het College van Burgemeester en Schepenen in de volgende zitting van de gemeenteraad ter beslissing te worden voorgelegd.