Heraanleg Ooststraat: einde aan dat slordige uitzicht ?

Op 27 september 2019, over deze onderwerpen: stadscentrum

Op een vraag van Brecht Vermeulen (N-VA) op de gemeenteraad van september 2019, liet schepen Griet Coppé (CD&V) weten dat men Ooststraat wil heraanleggen. Zij deelde met de N-VA-fractieleider de vaststelling dat de Ooststraat het uithangbord van Roeselare zou moeten zijn, en  dus een van de mooiste  straten.

Het stadsbestuur koos er 6 jaar geleden voor om de mooie natuursteen niet meer te herstellen, en losgeraakte kasseitjes telkens met een asfalt te dichten.  Het geheel van de Ooststraat en een deel van de Grote Markt oogt sindsdien slordig en onaantrekkelijk.

Brecht Vermeulen (N-VA) : “Het stadsbestuur is eindelijk gevoelig geworden voor de kritiek van veel inwoners en bezoekers dat de Ooststraat met die slordige asfaltherstellingen niet meer de juiste uitstraling heeft. Los van evoluties in het winkelgebeuren, is dit volgens ons een van de redenen waarom de topwinkelstraat commercieel aan waarde verliest en dus ook Roeselare als geheel. En laat dat nu net iets zijn waarvoor het stadsbestuur zelf verantwoordelijk is, en waarvoor het dus de hefbomen in handen heeft. De N-VA wil alvast dat die Ooststraat snel opnieuw het imago van ‘Dé winkelstraat van West-Vlaanderen’ krijgt. Ik vroeg alvast dat er een einde komt aan die opvullingen van losgeraakte mozaïekkasseien met  asfalt .”

Op welke manier de stad de Ooststraat als geheel zal aanpakken en wanneer dat zou gebeuren, wilde schepen Griet Coppé niet meedelen. Brecht Vermeulen ging er alvast van uit dat dit in de meerjarenbegroting terug te vinden zou zijn. Die kom eind dit jaar ter bespreking in de gemeenteraad. Hij vroeg alvast om het probleem van veilig fietsen ook aan te pakken.

In de jaren 1980 wilde het toenmalige stadsbestuur de Ooststraat en de Grote Markt opwaarderen tot een topstraat in mooie mozaïekkasseien. Dat gebeurde volgens eenzelfde patroon en door dezelfde kasseileggers die werkten  in het centrum van Rijsel en in verschillende andere Europese steden.

In 2008 werd de rijweg van de Ooststraat dan opnieuw vernieuwd vanaf de Grote Markt tot aan de Delaerestraat in een periode van 2 maanden.  Sindsdien gebeurt het onderhoud op de goedkoopst mogelijke manier, namelijk met enkele scheppen asfalt ter vervanging van mooie natuursteen.