Helpt ver-LED-ing Roeselare door de crisis?

Op 20 september 2022

Stadsbestuur laat veel vragen over energiebesparing nog onbeantwoord

Door de enorme stijging van de energiekost lanceerde de meerderheid (CD&V-Vooruit Open VLD) een 15-puntenplan, waarbij de nadruk kwam te liggen op de ver-LED-ing van de openbare verlichting en het plaatsen van zonnepanelen die meer dan 100.000 euro per jaar zouden opleveren. Op de gemeenteraad hierover aan de tand gevoeld door vier partijen waaronder N-VA, herhaalde de stad die punten en kondigde aan dat er nog diezelfde week bijkomende maatregelen zouden komen.

Brecht Vermeulen (fractieleider N-VA) wees er op de meeste van die vijftien punten reeds lange tijd in de meerjarenbegroting staan, en dus geen nieuwe maatregelen waren. De meerderheid liet ook niet in haar kaarten kijken wat er dan in dat pakket met bijkomende maatregelen zou komen.

Brecht Vermeulen : “Terwijl veel steden al concrete maatregelen hebben genomen, wordt wij in  Roeselare nog in het ongewisse gelaten. Zal de stad Roeselare beslissen om geen energieverslindende ijspiste te plaatsen ? Wat met de Kerstverlichting in ‘the most wonderful time of the year’ ? Zelf weten we niet hoeveel energie dat verbruikt en wat dat dan kost, dus doen we er geen uitspraak over. En wat met het plafonneren van tankkaarten en het beperken van brandstofverbruik van voertuigen van de stad ? Wat met de straatverlichting in andere wijken dan de nieuwe wijken ? Elke cent die u nu uitgeeft is er een die rechtstreeks of onrechtstreeks van de belastingbetaler komt. Als die het al moeilijk heeft om rond te komen dan moet de stad ook zelf de broeksriem aanhalen en de geldkraan niet open laten staan”.

De energieprijs treft ook steden en gemeenten. De schepenen kon niet antwoorden hoeveel men de stijging van de energiekosten van de stad en van het OCMW niet zouden bedragen.

In de krant vernamen we al dat straatverlichtingen zullen worden uitgeschakeld en dat er in Nieuwpoort en Brasschaat geen ijspistes komen. Kortrijk, Turnhout en Leuven kwamen al met een groot energieplan.  Wij hopen dat ook het stadsbestuur er alles aan doet om zo weinig mogelijk belastinggeld aan eigen energiekosten te spenderen, zowel wat betreft, benzine, diesel, gas als elektriciteit.