U bent hier
GUIDO GEZELLELAAN: géén onveilige fietsstraat, géén eenrichtingsverkeer voor N-VA!
GUIDO GEZELLELAAN: géén onveilige fietsstraat, géén eenrichtingsverkeer voor N-VA!
Bij de toch wel peperdure studie door Vectris/Mobiel 21 (345.000 euro!) kwamen volgens N-VA Roeselare merkwaardige voorstellen naar boven in verband met de verkeerssituatie in Rumbeke.
Voorbeeldje? Er gingen stemmen op om voor de Guido Gezellelaan te kiezen voor éénrichtingsverkeer en er een fietsstraat van te maken. Het fietspad zou niet comfortabel en ruim genoeg zijn. Dit is niet de visie van N-VA Roeselare. De bijgevoegde foto toont duidelijk aan dat het fietspad – op voorwaarde dat de begroeiing aan de zijkanten goed onderhouden wordt - perfect geschikt is om massa’s mensen met fiets, scooter of step veilig richting Roeselare te laten rijden, maar ook te laten terugkeren. Als de spoorovergang nog afgesloten wordt (niet onze vraag maar dit wordt door de NMBS opgedrongen) is ook het laatste risico op deze route weg.
Voor N-VA Roeselare hoeft hier geen structurele ingreep te gebeuren. In afwachting van het ondertunnelen (ooit wel eens) van de spoorweg aan de Mandellaan is dit een perfecte route om in combinatie met de Zeger Malfaitstraat het centrum van Rumbeke en heel wat kritische punten te ontlasten. En er ontstaat mobiliteitscomfort voor iedereen. Laten we deze route dan ‘de kleine ring van Rumbeke’ noemen en er een veilige 50km/uur verplichten!
Via de Guido Gezellestraat en de Veldstraat kan zo vlot richting centrum gereden worden of na de heraanleg van de kop van de Vaart zou idealiter ook langs daar het verkeer richting Krottegem en achterzijde station ontlast kunnen worden. Er zijn nogal wat wagens in deze stad én we moeten stapsgewijs schakelen naar een andere mobiliteit maar we moeten nu ook niet alle doorgangen afsluiten. Spreiding van verkeer zorgt voor een veiliger omgeving én ‘knippen’ maken doen we als N-VA niet graag.
Door van de Guido Gezellelaan een fietsstraat te maken kom je tot een situatie waarbij je fietsers (die vandaag op een perfect afgescheiden fietspad rijden) als een levende buffer tussen de wagens brengt. Dat is levensgevaarlijk! Andere partijen pleiten expliciet voor een fietsstraat. N-VA niet! Als het enigszins mogelijk is moeten we fietsers/voetgangers maximaal afgescheiden houden van de wagens.
Wat denken jullie hiervan? Bemerkingen zijn altijd welkom. In de reacties of op via mail naar roeselare [at] n-va.be