U bent hier
Groen licht voor River Terminal Roeselare
De River Terminal Roeselare, die in 2019 operationeel zou moeten zijn, krijgt normaliter een kaaimuur van 227 meter lang en een kaaiplateau van 21.000 m2. De nieuwe binnenvaartterminal zal zorgen voor een nieuwe jaarlijkse trafiek van 73.000 ton aan bulkgoederen en 63.000 m³ aan palletgoederen op het kanaal Roeselare-Leie. Dit leert Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) uit informatie die hij verkreeg van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).
Uit verschillende marktverkenningen blijkt dat de locatie Schaapbrugge voldoende mogelijkheden biedt voor de ontwikkeling van een binnenvaartterminal (River Terminal Roeselare). Daarnaast zijn er ook plannen om de locatie Sasbrug in Izegem, gelegen vlak naast Schaapbrugge, te ontwikkelen voor watergebonden bedrijvigheid. “Op die manier kan er een logistiek platform Roeselare-Izegem ontstaan, dat een grote meerwaarde zal betekenen voor de economie en de ondernemingen in de hele regio Midden-West-Vlaanderen. En als we er zo in slagen meer transport langs het water te realiseren, dan halen we bovendien een hoop vrachtwagens uit het verkeer. Dat is goed voor het milieu en vermindert de files op de weg”, zegt Bert Maertens, ook burgemeester van Izegem."
Voor de binnenvaartterminal aan Schaapbrugge komt er een erfpachtovereenkomst tussen de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) en Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z). “Die erfpachtovereenkomst wordt in het voorjaar ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad van Bestuur van W&Z”, weet Bert Maertens.
River Terminal Wielsbeke (RTW) diende in het kader van het kaaimurenprogramma van W&Z ook een aanvraag in voor de realisatie van een kaaimuur van circa 227 meter en een kaaiplateau van 21.000 m². "De kostprijs voor de aanleg van de binnenvaartterminal wordt momenteel geraamd op 5,5 miljoen euro, en zou in een 80/20-verhouding gefinancierd worden door W&Z en RTW."
"Een investering die zeker de moeite waard is: hierdoor wordt een nieuwe trafiek bestendigd van gemiddeld 73.000 ton aan bulkgoederen en 63.000 m³ aan palletgoederen", besluit Bert Maertens.