Gouverneur Decaluwé antwoordt na klacht van N-VA over beslissing Roeselaarse gemeenteraad : “Weinig zorgvuldig bestuur”

Op 19 november 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De gemeenteraad besliste in september 2019 om 121.458 euro (excl BTW) te betalen aan De Lijn waardoor de Lijn-bussen meermaals per uur langs de nieuwe campus van AZ Delta zouden rijden.

Brecht Vermeulen (N-VA) diende tegen deze beslissing klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Gouverneur Carl Decaluwé antwoordde op 14 november 2019. In zijn brief tikt hij het stadsbestuur op de vingers : “Het getuigt van weinig zorgvuldig bestuur om een overeenkomst die reeds opgesteld werd op 1 augustus 2019 en die als ingangsdatum 1 september 2019 heeft, pas op de gemeenteraad te brengen van 23 september 2019. Ook de kredietcontrole van 3 september 2019 had beter voorafgaandelijk aan de uitvoeringsdatum van 1 september 2019 plaats gevonden. (…) Ik heb dit ook aan het bestuur meegedeeld”.

De gouverneur zag evenwel geen noodzaak om een maatregel van toezicht te treffen. Hij stelde immers vast dat de financieel directeur voorafgaand aan de gemeenteraadsbeslissing een visum had gegeven, weliswaar onder voorwaarden.  Maar hij wees er wel op dat de financieel directeur - en bijgevolg niet de politici - de voorwaarden moet vastleggen, en dat met een visum onder voorwaarden niet licht mag omgesprongen worden.

Het stadsbestuur was bereid om De Lijn een cadeau te doen door de bussen al vanaf september 2019 die nieuwe trajecten te laten volgen, niettegenstaande de bouw van het nieuwe ziekenhuis van AZ Delta veel vertraging heeft opgelopen en daardoor pas in april 2020 klaar zal zijn.  Deze geldverspilling toont voor de N-VA aan hoe lichtzinnig de 3 meerderheidspartijen omgaan met het gemakkelijk binnenkomende geld van de belastingsbetaler.

Contact :

Brecht VERMEULEN